Pääkirjoitus - Kesäkuussa 2011
Viime aikoina on tullut pohdiskeltua useinkin niin oman Finnish Blues Societymme kuin ylipäänsä kotimaisten aatteellisten musiikkiyhdistysten kirjoa ja taustoja. 60- ja 70-lukujen taitteessa konkreettisesti koko maan vaikutusalueekseen kahminut FBS edusti tuolloin perustamisensa aikoihin vielä jotakin verrattain uutta suomalaisessa ry-maailmassa. Ilman sen kummempaa koulunpenkin tai työkokemuksen kautta hankittua ammattitaitoa, kontakteja, rahaa tai edes järin vakiintunutta avustaja- ja kumppaniverkostoa liki tuhatpäisen jäsenyhdistyksen täysipainoinen operointi lehti- ja äänilevyjulkaisijana, konsertti- ja tapahtumajärjestäjänä sekä yleisesti harrastekenttäänsä sisällyttämien musiikinlajien tukijana ja sanansaattajana perustui paitsi erityistä siviilirohkeutta ja luontaislahjoja omanneisiin ydinhenkilöihinsä, myös FBS:n heti alkumetreillä käynnistyneeseen, poikkeuksellisen viriiliin ja aikaansaavaan aluejaostotoimintaan.
Kiihkeimpinä 70-luvun kasvuvuosinaan FBS:llä oli alueelliset sisaryhdistyksensä ainakin Kotkassa, Helsingissä, Jyväskylässä, Kemissä, Keravalla, Kouvolassa, Lahdessa, Nurmijärvellä, Raumalla ja Turussa. Lähinnä kerhoiltojen, muusikkojamien, konserttien sekä konserttimatkojen junailuun tähdännyt paikallistoiminta oli tapauksesta riippuen joko hyvinkin järjestäytynyttä ja kunnianhimoista tai sitten äärimmäisen vapaamuotoista ja kausiluontoista. Hengen palo ja yhteisöllisyyden tunne elivät joka tapauksessa vahvoina vielä harvalukuisten bluespioneeriemme keskuudessa – tiedetäänpä muutamien innokkaimpien FBS-kyläseurojen jopa hakeneen ry-tunnusta itselleen.
Vaikka aluejaostot puuhastelivatkin enimmäkseen omien intressiensä ja osaamisensa varassa, ilman emoyhdistyksen suoranaista ohjausta tai edes rahoitusapua, oli kyseessä silti selkeä kahden kauppa: "FBS-liikkeen" levittäytyessä ympäri maata yhdistyksen nimelle kerättiin samalla lisää uskottavuutta ja vaikutusvaltaa, joka taas edesauttoi mm. julkisten avustusten sekä yhteistyötahojen hankintaa niin paikallis- kuin valtakunnallisellakin tasolla. Ajalla ennen internettiä, sähköposteja, kännyköitä, naamakirjoja, twittereitä ym. nykyteknologian suomia apuvälineitä maakunta-aktiviteetit tarjosivat myös mitä parhainta kenttätason markkinointitukea emoyhdistykselle, joka saavutti näin – alati kasvavan jäsenkantansa sekä muutenkin kohentuneen julkisuuskuvansa myötä statuksen, jonka veroista ei ainakaan juurimusiikin saralla oltu siihen mennessä nähty – eikä kai sen jälkeenkään.
Jos FBS:n harjoittamalle katto-organisaatiomallille pitäisi välttämättä esikuva nimetä, olisi se eittämättä v. -66 perustettu Suomen Jazzliitto – joka tosin painii edelleen aivan omassa sarjassaan tällä hetkellä yli 40 jäsenyhdistyksensä sekä meikäläisiin verrattuna moninkertaisen henkilöjäsenmääränsä turvin. Todettakoon kuitenkin, ettei etupäässä konserttien järjestämiseen keskittyneillä jatsareilla toisaalta ole ylpeiltävänään myöskään Blues Newsin tapaista painettua lehteä...
On sääli, että FBS:n paikallistoiminta hiipui vähitellen 1980-luvulle tultaessa. Monet seutuaktiivit toki jatkoivat edelleen yhteistyötään emo-FBS:n kanssa ja sinne tänne maata nousi entisten jaostojen "raunioille" myös uusia, itsenäisiä yhdistyksiä (näistä mainittakoon esim. Jyväskylään v. -81 perustettu Blues Live! ry), mutta FBS:n "valtakunnallisuudelle" nämä muutokset merkitsivät vääjäämätöntä kuoliniskua.
Herääkin kysymys, olisiko 2010-luvun Suomessa enää edes edellytyksiä aidosti maanlaajuisen yhdistystoiminnan ylläpitämiseen? Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterissä tiedetään olevan juuri nyt n. 130 000 erilaista yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä lähentelee jo arviolta 16 miljoonaa. Tuhansien kannatusjäsenten virtuaali-kollektiiveja on mahdollista luoda silmänräpäyksessä mitä typerimpien syiden vuoksi, mutta siihenkö yhteisöllisyys nykypäivänä lopulta jäisi? Ehkä ei, löytyyhän myös juurimusiikin saralta monia hyviä tuoreita vertaisesimerkkejä kuntarajat ylittävästä aatteellisesta toiminnasta (mm. Suomen Bluegrass-musiikin yhdistys ry/per. -93, Funky Amigos ry/per. -99, Rautalankamusiikin ystävät RAMY ry/per. -08, Back To The Sixties Edistämisyhdistys ry/per. -99, Alt.Blues Finland ry/per. -07 sekä Finnish Rock’n’Roll Society ry/per. nykyisessä muodossaan -04, alkujaan jo 80-luvun alkupuolella).
Tänä päivänä Finnish Blues Society mielletään, rekisteröidyn kotikuntansa perusteella, yksinomaan helsinkiläiseksi yhdistykseksi. Totta, nykyinen toimintamme tosiaan painottuu pääkaupunkiseudulle, vaikuttaahan myös valtaosa yhdistyksen hallituslaisista täällä suunnalla. Mikään ei kuitenkaan estäisi aktiviteettien järjestämistä silloin tällöin vähän kauempanakin. Aivan kuten yli 4 vuosikymmentä sitten, kaikki on yhä kiinni oma-aloitteisuudesta ja vapaaehtoisuudesta. Mikäli asian omakseen kokevaa, tarvittavalla paikallistuntemuksella varustettua talkooporukkaa vain astuisi esiin, voisi yhdistys vallan hyvin irtautua jälleen "tien päälle". Viime kesänä FBS otti jo jonkin verran etäisyyttä vakiokulmiinsa maaseutumatkaillen mm. Karkkilassa Sulatto-festivaaleilla – aika näyttää, minne kaikkialle vetreä senioriyhdistyksemme vielä jatkossa suuntaakaan.
Pete Hoppula
BN-numerossa 3/2011 julkaistuja levyarvioita:
Christian-Charles De Plicque : Dying To Live (Angel House)(kirj. Mikke Nöjd)
James Kinds : Love You From The Top (Delmark)(kirj. Pertti Nurmi)
Alison Krauss & Union Station : Paper Airplane (Rounder)(kirj. Antti Vainio)
Lightnin' Hopkins : Lightnin' Strikes Twice (Koch 2-CD)(kirj. Vesa Walamies)
Little Miss Rock & Roll : Featuring The Fintones (Finnish All Music & Media)(kirj. TT Tarkiainen)
Doug MacLeod : Brand New Eyes (Fresh! from RR)(kirj. Pertti Nurmi)
Mix&Dorp : Blues + Beat (Black And Tan)(kirj. Marko Aho)
Seasick Steve : You Can't Teach An Old Dog New Tricks (Play It Again Sam)(kirj. Marko Aho)
The Brian Setzer Orchestra : It's Gonna Rock ('Cause That's What I Do) DVD (Surfdog)(kirj. Riku Metelinen)
The Slippers : Dancin' Like A Hurricane! (Bluelight)(kirj. Pete Hoppula)
The South Coast Wolves : Some Hard Times (Galactic)(kirj. Pokke Korhonen)
Brad Vickers & his Vestapolitans : Traveling Fool (ManHatTone)(kirj. Mikke Nöjd)
Ben Waters : Boogie 4 Stu - A Tribute To Ian Stewart (Eagle)(kirj. Marko Aho)
various artists : The Big Beat – The Dave Bartholomew Songbook (Ace)(kirj. Marko Suutarla)