THE SLIPPERS
Dancin' With A Hurricane!
(Bluelight BLR 33148 1 [LP] / BLR 33148 2 [CD])
A (1) Cat Talkin' (2) Blue Days,
Black Nights (3) Mess Around (4) Lights
Out (5) Wee Willie Brown (6) Shakin' The
Blues (7) One Hand Loose
B (1) Morse Code (2) Cast Iron
Arm (3) Goose Bumps (4) Caterpillar (5)
Ten Little Women (6) Touch Of Lovin' (7)
Don't Let Go
(cd-painoksella A5 on korvattu kappaleella
“You've Got Me” ja A7 kappaleella
“Lonesome Train”)
Bluelight-yhtiön ensimmäistä uudelleenaktivoitumisen
jälkeistä täysin
kotimaisin voimin aikaansaatua ja
tuoreita tallenteita sisältävää albumia
tähdittää monelle fin-a-billyn ystävälle
tuttu orkesteri jo yli kolmenkymmenen
vuoden takaa.
Helsingin Jakomäen suunnalla
vuoden 1978 tienoilla perustettu The
Slippers vetäytyi aktiivikuvioista ensimmäisen
kerran jo syksyllä 1982, voi
kai sanoa, menestyksensä huipulla – Esa
Pulliaisen ja kumppanien valvovien tuottajasilmien
alla toteutetun neljän vinyyliseiskatuuman
sekä kahden laadukkaan
LP-levyn jälkeen, kun armeija ilmaantui
sotkemaan poikain soittoharrastusta ja
kun pahin billy-boomikin oli jo osoittamassa
selviä laantumisen merkkejä.
Tästä 15 vuotta myöhemmin yhtye kokosi
kuitenkin voimansa uudelleen, ja on
myös jatkanut musisoimista siitä lähtien.
Vuoden 1997 reunion-miehitykseen
kuuluneista perustajajäsenistä ovat yhä
mukana laulava rumpali Keijo ”Keke”
Siuruainen (ent. Jääskeläinen) sekä
kontrabasisti Klaus ”Klade” Sihvonen.
Vielä Slippersin vuoden 2000 Goofin'-
albumilla ”Broken Bones” soittanut
originaalikitaristi Timo ”Peltsi” Peltola
on sen sijaan luovuttanut sittemmin
paikkansa bändin uusjäsenille, The
Munsons -duonakin kunnostautuneille
kitaristi-laulajille Tokelalle ja Tommi
Vikstenille.
Slippersin edellisestä studiovisiitistä
on siis kulunut jo rapiat 14 vuotta, eikä
tämä Bluelight-uutuuskaan tuo muutosta
asetelmaan – kyseessä kun on Helsingin
Liberté-klubilla sunnuntaisena
iltapäivänä 27. maaliskuuta 2011 äänitetty
konserttitallenne. Live-julkaisu
on silti tälle kokoonpanolle ratkaisuna
varsin luonteva. Kolmen ilmeikkään,
sopivasti toisistaan erottuvan (mutta
myös stemmalaulun esimerkillisesti
hallitsevan) solistin voimin yhtye
pystyy tarjoamaan keikoillaan totuttua
monipuolisemman ”revyyn”, jossa eri
musiikkityylien vuoropuhelu vanhan
koulukunnan rockabillyn, suoraviivaisesti
runnovan rock'n'rollin, kantrin ja
rhythm'n'bluesin välillä saadaan pelittämään
oivallisesti nimenomaan soololaulajan
tehtäviä vuorottelemalla.
Keskivertoa laaja-alaisemmasta
levytysrepertuaaristaan jo 1980-luvun
alkuvuosina kiitosta saanut Slippers tuli
aikoinaan noteeratuksi myös poikkeuksellisen
ennakkoluulottomana herkkien
kiertokomppiballadien tulkitsijana
(muistattehan mm. kauniin ”Thousand
Stars'in” sekä omatekoiset rakkauslaulut
”You Left Me Crying” ja ”Under The
Moon”). Enää eivät keski-ikäistyneet
”tohvelisankarit” näytä hempeilyistä
erityisemmin piittaavan, ja täysiveristen
slovarien puutetta voikin pitää pienenä
miinuksena myös ”Dancin' With A
Hurricanen” kohdalla. Samaten yhtyeelle
aina niin leimallista laadukasta
omaa tuotantoa ei tämänkertaiselta
live-otokselta valitettavasti löydy, vaan
kappalevalinnat ovat nyt syystä tai toisesta
painottuneet kohtuullisen tuttuihin
lainaraitoihin.
Jo vuoden 1980 Slippers-debyyttialbumille
versioitu The Flying Saucers
-yhtyeen ”Cat Talkin'” käynnistää bileet
vielä hieman kankeahkon oloisena
lämmittelyshufflena, mutta pian niin
yhtyeen kuin yleisönkin estot saadaan
vapautetuiksi. Myös bändin tavaramerkiksi
omaksutut lauluharmoniat
pääsevät oikeuksiinsa etenkin albumin
loppupuolella. Vähäisimpään ykkössolistin
asemaan tyytyvä Viksten (joka vokalisoi
Mac Curtisin ”Goose Bumpsin”
sekä Lou Grahamin bluesahtavan ”Wee
Willie Brownin”) tuo itseään paremmin
esille suvereenin soolokitaratyöskentelynsä
kautta, joskaan eipä herra Tuokkola
(jonka laulettavaksi ovat päätyneet
rock'n'roll-numerot ”Lights Out”,
”Cast Iron Arm”, ”Ten Little Women”
ja ”Don't Let Go” sekä George Jonesin
honkytonk-kantri ”Shakin' The Blues”)
hänelle toisena kitaristina juuri kalpene.
Siuruaisen jossain määrin väkinäinen
vokalisointitapa ei ole itseäni oikein
koskaan täysin sulattanut, mutta pakko
silti myöntää, että mm. rohkean yliampuva
näkemys Ray Charlesin ”Mess
Around'ista” sekä rennosti rullaavan
lauluyhtye-tyylisen sovituksen varaan
rakennettu Bobby Sykesin ”Touch Of
Lovin'” ovat kyllä omiaan loiventamaan
tätä mielipidettä.
Mallikkaasti vaikkakaan ei niin järin
innostuneen oloisesti taittuvat tottakai
myös bändin nuoruusvuosien levyiltä
keikkarutiineihin ikuisiksi ajoiksi
vakioituneet "Caterpillar", "One Hand
Loose" ja "Lonesome Train". Kyseiset
rock'n'roll-standardit lienevät siten
ohittamattomia etappeja Bluelight-taltioinnillakin,
mutta rehellisyyden
nimissä itse olisin kyllä mieluusti
suonut niiden tilalle jotakin hivenen
yllätyksellisempää. Samankaltaisena
Slippers-livebravuurina on opittu kansan
syvissä riveissä tuntemaan myös
Matchboxin ja Steve Bloomfieldin
1970-lukuinen billyklassikko "Hurricane",
jonka lyriikoiden kantava teema
on nyt johdettu kekseliäästi ainoastaan
albumin otsikkoon - vieläpä harvinaisen
kuvaavaan sellaiseen.
Seuraavalla levytyskerralla sitten
sinne studion puolelle, esimerkiksi
niiden tältä erää uupumaan jääneiden
nyyhkyballadien kera.
Pete Hoppula
|