BRAD VICKERS & HIS VESTAPOLITANS
Traveling Fool
(ManHatTone CD 1070)
(1) Traveling Fool (2) Because I Love
You That Way (3) Diggin' My Potatoes (4)
Don't Take My Cadillac (5) Uh Oh! (6) No
Baby No (7) Leave Me Be (8) Low Down
Dirty Shame (9) Glad Rags (10) In My
Dream (11) Fourteen Women (12) Skeeter
Song (13) Without Moolah (14) How Long
Blues (15) Rockabilly Rumble
Amerikkalainen perinnemusiikin aarrearkku
on leveä, lavea ja syvä. Ja
sieltä riittää, aiheesta kiinnostuneelle,
loputon määrä tutkailtavaa. Kypsään
ikään yltänyt Brad Vickers hyödyntää
tuota aarteistoa tällä kolmannella levyllään.
Mies tekee uusia biisejä lainaten
vanhoja konsteja ja toisaalta hän saa
vanhaan sävelmään uutta puhtia uusvanhuudellaan.
Ensihuomio levyllä kiinnittyy sen
vanhahtavaan sointimaailmaan, josta
Mr Vickers toteaa kansiteksteissään,
että 60-luvulla hankitut J.B. Lenoir- ja
Lowell Fulson -levyt toimivat hänelle
esikuvina. Puhumattakaan kaikista
70-luvun uusintajulkaisuilta löytyneistä
artisteista, kuten Blind Lemon Jefferson,
Texas Henry Thomas jne. Tapa,
jolla tämä ryhmä sotkee keskenään
old-timeytä, bluesia, R&B:tä ja rock and
rollia olisi suorastaan röyhkeä, jos se ei
olisi niin vilpittömän nöyrä. Mitään puolenmailin
kitaravinkusooloja ei soiteta,
olkoonkin, että blues-kitaristi Bobby
Radcliff on vahvasti kuvassa mukana.
Täällä ovat kunniassa niinkin eksoottiset
soittimet kuin klarinetti, saksofonit
(jotka saavat soolotilaa suunnilleen joka
biisissä) sekä piano ja viulu. Volyymitaso
on kaikin puolin maltillinen, mikä
sekin miellyttää korvaa.
Levyn avaava nimikappale ei
rokkeroi poppoota vielä kaikkein komeimpaan
lentoon. Jäykkä, jotenkin
kulmikas komppi edustanee huumoria.
Sen sijaan shufflella (2) rokataan
erittäin pirteästi ja määrätietoisesti.
Autoilu-aiheinen (3) rokittaa meltevässä
peruskompituksessa. Ja raidalla (11) on
matkassa enemmän R&B:tä kuin vain
siteeksi. ”Kivikausi-rocker” on mielestäni
paras termi kuvaamaan raidan (12)
meininkiä. Touhu kuulostaa siltä kuin
jug-bändi olisi juuri keksinyt rock and
rollin ja meno on railakasta. Tiukkaa
rock-svengiä hyödyntää myös hauska
vauhtipala (13).
Johdannossa mainitusta uusvanhuudesta
toimii hyvänä esimerkkinä
jo puhkikalutuksi luulemani (3), jonka
riffiä vedetään viululla, lopputulos on
hauska kuin mikä. Sen sijaan Hudson
Whittakerille kreditoitu (6) on hidas,
aika voimallinen blues, jollaisen voisi
helposti kuvitella löytyneen jonkun
shouterin ohjelmistosta. Lenoirin (8)
rokataan kerrasta rapeaksi ja kierroksia
täällä kyllä piisaa. Leroy Carrin
levystä (14) riittää näkemyksiä, tämä
on likipäin harras. Omista biiseistä
pitää vielä kiitellä raitaa (9), homma
on silkkaa old-timeylyä ja leppoisasti
jumpsuttavasta toteutuksesta kuuluu
myös svingiä. Kansanlaulunomainen
(10) on melkeinpä valssi, joka kuljettaa
kiireetöntä tarinaa. Ytimekkäästi
nimetty (5) on hurja ja lennokas instru,
jolla on kovasti rullaava komppi. Vielä
parempi ja nopeampi on oivaltava (15),
tuskin tarvitsee kertoa, miltä pohjalta
tämä ponnistaa. Mutta hyvin potkii ja
liitää korkealle.
Jos olet perinteisten ratkaisujen
ystävä, niin tämä levy on tehty sinulle.
Mutta varoitus! Tämä tuntuu viihtyvän
soittimessa pitkiäkin rupeamia
kerrallaan.
Mikke Nöjd
|