BEN WATERS
Boogie 4 Stu - A Tribute To Ian Stewart
(Eagle EAGCD441)
(1) Boogie Woogie Stomp (2) Rooming
House Boogie (3) Worried Life Blues (4)
Boogie For Stu (5) Make Me A Pallet On
Your Floor (6) Midnight Blues (7) Lonely
Avenue (8) Watching The River Flow (9)
Roll ‘Em Pete (10) Suitcase Blues (11)
Bring It On Home To Me
Joskus vain suunnitelmat alkavat elää
omaa elämäänsä, ja Ben Watersin
ideoimalle Ian Stewart -tribuutille kävi
juuri niin. Levyn kansivihkossa Waters
kertoo suunnitelleensa pienimuotoista
kunnianosoitusta Rolling Stonesin
”kuudentena jäsenenäkin” tunnetulle
pianistille, joka oli ollut hänen tärkein
esikuvansa. Waters tuli ohimennen
maininneeksi asiasta Charlie Wattsille.
Tämä piti ideaa erinomaisena ja tarjoutui
soittamaan levyllä. Seuraavaksi Ronnie
Wood kuuli levystä ja kysyi, josko
hänkin mahtuisi mukaan. Varsin pian
muutkin Stonesit – jopa Bill Wyman –
olivat mukana juonessa.
Myös Jools Holland päätyi sessioihin,
samoin kuin Stewartin Rocket
88 -bändin torvisektio, joten Watersin
soololevynä alkanut projekti olikin huomaamatta
paisunut kuin pullataikina.
Alkuperäisestä suunnitelmasta muistuttavat
lopputuotteella kaksi pianosooloa
”Boogie Woogie Stomp” ja ”Suitcase
Blues”, molemmat alkujaan Albert
Ammonsin tuotantoa.
Jools Hollandin myötä muutamassa
laulussa kuullaan oivallista tuplapianismia.
Erityisesti nopeampaa boogieta
tarjoileva ”Roll ‘Em Pete” ja herrojen
yhdessä kirjoittama, svengaava nimiraita
ovat messevää kilkutusta. Yleisilmeeltään
rauhallisempia tunnelmapaloja ovat
”Midnight Blues” ja ”Make Me A Pallet
On Your Floor”.
Etukäteen suurimman mielenkiinnon
herätti luonnollisesti ”Watching
The River Flow”. Siinä kun Bill Wyman
soittaa ensi kertaa kahteenkymmeneen
vuoteen vanhojen kuomiensa kanssa. Eivät
herrat kuitenkaan samassa studiossa
ole olleet, vaan raitoja on taltioitu ympäri
maailmaa. Se, että Jagger, Richards ja
Wyman tulivat suunnitelmiin mukaan
loppuvaiheessa, kun materiaali oli jo
menossa miksaukseen, kuuluu lopputuloksestakin.
Huuliharppu, kitarat, urut
ja puhaltimet joutuvat hieman kisailemaan
tilasta keskenään, eikä sitä lopun
viimeksi jää oikein kenellekään.
Sen sijaan Richardsin ja Woodin kahdestaan
laulama ”Worried Life Blues”
toimii hienosti. Pienimuotoisemmassa
ympäristössä kumpikin solisti pääsee
rauhassa rohisemaan omat säkeistönsä
ja Wood soittelee viimeistelemättömään
tyyliinsä slidea sekaan. P.J. Harveyn ja
Watersin yhdessä koostama ”Lonely
Avenue” on melko tavalla muusta
materiaalista erottuva välipala ja ihan
virkistävä sellaisena. Levyn loppuun
on tällätty Ian Stewartin ja Rocket
88:n kahdeksankymmentälukuiselta
Montreauxin keikalta taltioitu rullaava
tulkinta Sam Cooken hitistä. Se niputtaa
paketin kasaan hienosti.
Vaikka ”isojen poikien” mukaan
tulo polkikin jalkoihinsa Watersin alkuperäisen
suunnitelman, niin kyllähän
sen tuloksena syntyi monipuolinen ja
hieno hatunnosto tuolle näkymättömälle
Stonesille. Ja tokkopa se Britannian
sydänsäätiölle tämän levyn myynnistä
kertyvää pottia ainakaan pienentää.
Marko Aho
|