LIGHTNIN' HOPKINS
Lightnin' Strikes Twice
(Koch 9850)
CD 1: (1) From Man To Man (2) I Wish
I Was Baby (3) Little Boy Blue (4) The
Crazy Song (5) Lightnin's Love (6) That
Man From New York (7) Take It If You Want
It (8) I Got A Letter (9) Gonna Move Off This
Street (10) Help Yourself (11) This Time
We're Gonna Try (12) Let's Work Awhile
(13) The Jet (14) How Can You Love Me
And Another Man Too? (15) I Heard My
Baby Crying (16) Chicken Mary (17) My
Baby Laid Out All Night (18) Sam's Blues
(19) Goin' To Heaven When I Die
CD 2: (1) You And Your Man Don't
Get Along (2) Rock Me Late At Night (3)
With You On My Mind (4) Sam Talking
To The Group (5) Little Rose (6) Sam
And Curley Talking (7) Possum Hunt (8)
Sam Talking And Strumming (9) Love Me
Or Leave Me (10) Load The Train (11)
Baby Don't Tear My Clothes (12) Back
In My Mothers Arms (13) John Hardy
(14) Goodnight Irene (15) Chicka Choka
Shalali (16) One Meat Ball (17) Sorrow To
My Heart (= Careless Love) (18) Blow Out
The Candle (19) Chicken Minnie
Opiskelin Helsingin seudulla vuosina
1967–72. Vuoden -68 syksyllä kuljeskelin
Helsingin keskustassa. Hetken
mielijohteesta päätin käydä Pohjoismaiden
Sähkö Oy:n eli PSO:n myymälässä,
mikä sijaitsi Kaisaniemenkadulla lähellä
rautatieasemaa. Merkillistä kyllä tässä
kauppaliikkeessä, joka lienee lopettanut
toimintansa jo 80-luvun alussa, oli
silloin eräs paikkakunnan laajimmista,
jollei suorastaan yksi parhaimmista
valikoimista erilaisia blues-levyjä.
Retki oli onnekas. Kaappasin mukaani
Sonny Boy kakkosen Chess-lp:n More
Real Folk Blues, mikä tunnetaan myös
nimellä Memorial Album, sekä Lightnin'
Hopkinsin Pickwick-kiekon The
King Of The Blues. Edellinen maksoi
muistaakseni 22 mk, ja jälkimmäinen
tasan kympin.
Nämä molemmat tuotteet ovat niiden
runsaasta kuuntelemista huolimatta yhä
kohtalaisen hyväkuntoisina hallussani.
Myös tuohon suuren suosikkini Rice
Millerin albumiin olen tietysti melkoisesti
mieltynyt, mutta sen kumppanista
pidän niin paljon, että henkilökohtaisessa
arvoasteikoissani olen asettanut sen
sisällön miltei Hopkinsin loisteliaiden
50-luvun puolivälin Herald-äänitteiden
tasolle. Pitkään vallitsi epätietoisuus siitä,
miltä ajalta nuo tallenteet ovat oikein
peräisin. Leadbitterin ja Slavenin kaksi
ensimmäistä diskografiakirjaa sijoittavat
Hopkinsin Pickwick-aineiston vuoden
-64 joulukuun paikkeille, ja sitä tietoahan
minunkin oli uskominen. Tämän
tuplan tekstiosuus kuitenkin paljastaa,
että oikeat ajankohdat löytyvät vuosilta
1967–68.
Kun rupesin tutustumaan tähän
tuplaan, tuttua musiikkia tuli vastaan
jo ykkös-cd:n avauspiisin kohdalla.
Aikani tutkittuani totesin, että nimien
osittaisesta uusimisesta huolimatta ensimmäisen
levyn n:ot (1), (2), (4), (5),
(7), (10), (11), (12) ja (13) sekä vielä
kakkos-cd:n n:o (12) ovat juuri tuota
maanmainiota Pickwick-materiaalia.
Osa muista kappaleista vaikuttaa olevan
peräisin samoista sessioista, mutta
varsinkin jälkimmäisellä pyörylällä on
mukana runsaanlaisesti aivan selvää
täytemateriaalia. Sillä kun on kuultavissa
kolme lähinnä puhetta sisältävää
otosta, taidoiltaan aika keskinkertaisen
Curley-harpistin laulua ja soittoa sekä
kuusi asiayhteyteen perin heikosti liittyvää
äänitettä. Numeroiden (13) ja (14)
pääartisti kun on Leadbelly, n:oilla (16)
ja (17) tunnelmoi Josh White ja n:oilla
(15) & (18) lallattelee Pete Seegeriksi
arvelemani folk-mies.
Vaikka amerikkalaisen Koch-merkin
kunnia-asiana saattaakin olla
kahden cd:n pakkauksen myyminen
yhden hinnalla, noin räikeän vilpillisiin
peitetoimenpiteisiin ei sentään olisi
pitänyt ryhtyä. Mutta niistä huolimatta
näin antoisan koosteen hankkimista
voi suositella ainakin kaikille Lightnin'
Hopkinsin taiteen ystäville ja
ymmärtäjille.
Liitetekstit on kirjoittanut Aubrey
Mayhew -niminen miekkonen, jonka
toimesta pääosa tästä aineistosta on
äänitetty. Hänen mukaansa mm. ”Nämä
esitykset ovat historiallisesti arvokkaita
sen vuoksi, että Sam Hopkins ei levyttänyt
mitenkään runsaasti.” Lausuma ei
tietysti pidä lainkaan paikkaansa, koska
hänen musiikkiaan jos mitä tallenneltiin
40-luvun puolivälistä aina 80-luvun
alkuun saakka todella paljon. Erään arvion
mukaan nimenomaan 1960-luvulla
Lightnin' Hopkins ja Memphis Slim
olivat bluesin maailman kaksi kaikkein
uutterinta levyttelijää.
Mutta on tuossa Mayhewin tarinoinnissa
omat ansionsakin. Erityisen
kiinnostavaa oli lukea selvitystä Salaman
sessioista. Paikalle saapuneet muut
muusikot hän ajoi heti ensimmäiseksi
matkoihinsa, koska hän ei yleensä
säestäjiä tarvinnut. Sen jälkeen Hopkins
riisui päällystakkinsa, kiinnitti kitaransa
pieneen vahvistimeen, istuutui tuolille,
otti pari ryyppyä ja ryhtyi soittamaan.
Taukoja ei juurikaan pidetty, eikä yhtä
useampia ottoja yleensä tarvittu. Ja kun
sovittu määrä esityksiä oli pantu talteen,
hän kuittasi palkkionsa ja poistui paikalta.
Hattunsa tämä mestari piti usein
päässään myös musisoidessaan, koskapa
hän jos kuka harrasti improvisaatiota eli
monesti veti laulunsa hatusta.
Eipä tainnut Sam Hopkins silloin
60-luvun jälkipuolellakaan arvata, että
hänen pikaisesti luomansa musiikki
saattaa viehättää joitakin kaukomailla
asuvia valkonaamoja vuosikymmenistä
toiseen. Mutta niin siinä vain kävi.
Vesa Walamies
|