JAMES KINDS
Love You From The Top
(Delmark DE 811) -10
(1) Love You From The Top (2) If You
Need It (3) I Got A Woman (4) Mason Dixon
Line Blues (5) Crack Headed Woman (6)
Oo Wee Baby (7) Peggy Sue (8) Take A
Look At Yourself (9) Katie (10) Body Slam
(11) I Didn't Go Home (12) Johnny Mae
(13) I Can't Take It (14) My Mama Told
Me (15) High Heel Shoes
Jonkun urbaanilegendan mukaan kitaristi/
laulaja James Kindsia pidettiin
1970-luvun jälkipuolella Chicagon
yhtenä lupaavimpana nuorena bluesartistina.
Tarina pohjautuu pitkälti ”New
Generation Of Blues” -kiertuepakettiin,
joka keikkaili tuolloin Euroopassa ja
jonka muita solisteja olivat mm. Billy
Branch, Lurrie Bell ja Johnny B. Moore.
Tosiasiallisesti vuonna 1943 syntynyt
Kinds oli, ja on, tätä kolmikkoa selvästi
eli 10–15 vuotta vanhempi. Historia
tietää, ettei Kindsista ole koskaan, eikä
missään juurikaan kuultu, toisin kuin
mainituista muista bluessankareista.
Sinällään sääli, koska Kinds on oikeasti
hienon, vahvasti gospel-sävytteisen
äänialan omaava vokalisti ja tyylikkään
varmaotteinen, tosin aika pelkistetty
kitaristi. Hänen laulunsa ja myös soittonsa
tuovat etäisesti – tai ei edes niin
kovin etäisesti – mieleen Magic Samin,
mitä ei voi pitää ainakaan kielteisenä
kannanottona. Ilmeisen voimakkaasta
laulamisen palostaan huolimatta luonnehtisin
Kindsia hieman karismattomaksi
artisti, mikä lienee yksi perussyy
hänen jämähtämiselleen harmaaseen
tuntemattomuuteen. Merkittävin syy
on tosin tietenkin levyjulkaisujen lähes
totaali puuttuminen. ”Love You From
The Top” on 70 ikävuotta lähentelevän
bluesartistin ensimmäinen albumi varsinaiselle
oikealle levy-yhtiölle.
Kindsin levytyshistoriaan sisältyy
CD-R -tyyppistä kotipolttoista albumituotantoa
kolmin kappalein omalle Full
Clip -merkilleen vuosina 2004, -05
ja -07. Ne kaikki on tehty kimpassa
nuorista valkoisista soittajapojista koostuvan
All Night Riders -bändin kanssa
Indianan osavaltion peräpitäjillä sijaitsevassa
Dubuquen pikkutaajamassa,
jota Kinds on pitänyt kotinaan 90-luvun
alkupuolelta lukien. Olen kuullut Full
Clip -albumeista tuoreimman eli ”Don't
Get It Twisted'in”. Se on säestäjien
amatöörimäisyydestä ja koko produktion
puolivillaisuudesta johtuen paria
kertaluokkaa vaatimattomampi kuin Delmarkin ammattimaisella otteella
ja laatusäestäjien myötävaikutuksella
toteutettu uutuus. Kindsin muusta levytyshistoriasta
tiedän näiden kotikutoisten
CD:iden lisäksi ainoastaan pienelle
chicagolaiselle Cloud 9 -levymerkille
vuosina 1977 ja -82 tehdyt singlet ”Ada”
/ ”On My Way Up” (Cloud-9 5181)
ja ”Thumbs Up” / ”California Lady”
(Cloud-9 7049), mutta eiköhän noita
ole muitakin.
Delmarkilla Kindsia komppaavat
jo epäsuorasti kehaisemani kokomustan
säestysbändin kitaristi Al Pool, basisti
Anthony Dotson sekä rumpali Claude L.
Thomas, joista miellyin erityisesti rumpali
Thomasin takuutarkkaan työhön ja
oikea-aikaisiin shuffle-kiihdytyksiin.
He saavat neljälle raidalle (1, 5, 9, 12)
seurakseeen Chicagon legendasaksofonisti
Eddie Shaw'n, jonka erehtymättömästi
tunnistettava ylärekisteriin
taipuva nuhainen tuuttailu on ilmeinen
piristyruiske muutoin hieman puuduttavasti
eteneville 16 raidalle. Kaiken
kaikkiaan albumin reilun tunnin kestossa
on minulle aavistus liikaa. Siitä olisi
saanut todennäköisesti jäntevämmän
kolmivarttisen kokonaisuuden, mutten
toisaalta osaa suoralta kädeltä julistaa,
mitä olisin jättänyt pois.
Kaikki kappaleet on kirjattu James
Kindsin omiin nimiin, eikä asiaa
kannattane ruveta suotta riitauttamaan,
vaikka tuttuja teemoja – kuinkas
muuten – joukosta löytyykin. ”Mason
Dixon Line” kuvittelisi kertovan
yksiselitteisesti USA:n pohjois- ja
etelävaltiot historiallisesti erottaneesta
”rotuerottelurajasta”, mutta se on
kuitenkin aika tarkka plagio Calvin
Leavyn legendaarisesta ”Cummins
Prison Farmista”, eri lyriikoilla tosin.
”Cummins” kuuluu aina asiaan, niin
kuin taidan todeta toisaalla tässä
lehdessä toisen Chicagoblues-levyarvioni
yhteydessä. Albumilla on tasan
ja kaiken kaikkiaan kaksi muuta hidasta
bluesia (”Take A Look At Yourself”
ja ”My Mama Told Me”), ja loput
ovat sitten keskinopeita tai vieläkin
vauhdikkaampia vetoja, joilla shuffle
puree hienosti.
Laadukkaasti, intensiivisesti ja
korkealta lauletun gospel-väritteisen
bluesin, kuivakkaan rapean Chicagon
Westside -tyyppisen kitaroinnin ja
Magic Samin ystäville uskon James
Kindsin olevan varma valinta, vaikka
lähestyvän juhannuksen viettoon.
Pertti Nurmi
|