Tapahtuma-arvio: Bluesia Kuopiossa


BLUESIA, JAZZIA JA ROOTSIA KUOPIOSSA
Maximum Blues & Roots 20.5. ja Kuopio Jazz & Blues 8.–9.6.2023

Savonmaan pääkaupungin Kuopion rytmimusiikkielämä on vaikeiden koronavuosien jälkeen alkanut näyttää lupaavia elonmerkkejä. Toukokuun lopun ja kesäkuun alun väliselle muutaman viikon jaksolle mahtui peräti kaksi tasokasta tapahtumaa.

Toukokuun 20. järjestettiin lajissaan ensimmäinen Maximum Blues & Roots -tapahtuma ohjelmaravintola Maximissa. Erityisen hieno asia tapahtumapaikka oli sikälikin, että kyseinen keikkapaikka ehti olla alkuvuodesta muutaman kuukauden suljettuna yrittäjän vaihduttua ja moni ehti pelätä upean miljöön menettämistä. Onneksi hätiin tuli muutamassa vuodessa keikkapaikkojen ykköskaartiin noussut Sawohouse. Garden- ja Underground-areenoillaan tiuhaan keikkoja järjestävä yritys sai Leväsellä sijaitsevan pääpaikkansa pariksi nyt 300 henkeä vetävän konserttipaikan Kuopion ydinkeskustasta, kuuluisan torin luoteiskulmasta.

Nyt järjestetty kolmen kokoonpanon konsertti oli suoraa jatkoa viime kesän Sawohouse Blues & Roots -tapahtumalle. Ne, jotka aina valittavat pitkää matkaa keskustasta ja myöhäisiä soittoaikoja, saivat nyt haluamansa. Nimittäin soitto alkoi heti kohta iltakuuden jälkeen, Suomen MM-lätkäpelin loputtua. Illan avasi hienolla tunnin soolosetillä Little Willie Mehto. Keikka startattiin pelkän harpun, tai kahden, kanssa taituroidulla Sonny Boy Williamson -tulkinnalla ja yleisö oli niin sanotusti heti hallussa. Sitten siirryttiin kitarabluesin pariin ja kuultavaksi tuli muun muassa Mississippi John Hurtin tuotantoa, osittain myös suomeksi. Myös Mehdon talven hittibiisi Maistuu kuultiin akustisena delta-versiona. Encorena saatiin huuliharppunumero, mihin yleisökin aktivoitiin mukaan. Little Willielle hoitui heti heinäkuulle seuraava keikka Kuopioon, työskentely oli varmaa ja uskottavaa.

Toisena kokoonpanona esiintyi valtakunnan kitarakaapin päälle jo aikoja sitten arvostettu Jarkka Rissanen ja hänen uusi kokoonpanonsa Greasy Tuesday. Bändin nimihän viittaa ovelasti New Orleansiin, jonka valtaisa musiikillinen aarreaitta on tälle ryhmälle mieluisa innoituksen lähde. Delta-bluesin klassikoista siirryttiin mustan gospelin kautta funkahtavampaan rytmimaailmaan. Jarkka Rissasen kokoonpanoille tyypillisesti siirtymät tapahtuivat luontevan soljuvasti, silti vaaran tunnetta sopivasti säilyttäen. Jarkan kitaransoitto oli jälleen kerran hallittua ja omaäänistä, turhaan tilutteluun ja saunomisilmeisiin ei tarvinnut turvautua. Välillä mukana oli rentoa maalailua, mutta tanakka tie oli kuitenkin koko ajan sävelten alla ja muu porukka seurasi mukana vaivattomasti. Jarkka Rissanen hoiti itse laulaja-(slide)kitaristin tontin, urkuja laulatti Jere Venäläinen, basson kanssa operoi Jukka ”Kole” Kolehmainen ja rummuissa vakuutti Jarkan poika, kevään ylioppilas Kalle Rissanen. Keikan loppupuolen Robert Johnson -palassa eli Steady Rollin’ Manissa vieraili harppuineen Little Willie Mehto.

Illan pääesiintyjä pääsi sekin aloittamaan keikan jo hyvissä ajoin, eli klo 21. Honey B & T-Bonesin edellisestä Kuopion keikasta oli vierähtänyt jo yhdeksän vuotta, eli oli hetki päivittää meno ja meining. Tällä kertaa kokoonpano oli basistin sairastumisen vuoksi trio, Aija Puurtinen pääsi vanhalle tontilleen. Vaikka hän itseironisesti asialla hieman vitsailikin, ei matalampien äänien tuotannossa heikkouksia havainnut. Vahvaa oli myös muun bändin eli bluesministeri Esa Kuloniemen ja rumpali Mooses Kuloniemen toiminta. Jos jo edellisen bändin kohdalla voitiin todeta perheyrittäjyyden olevan maamme talouden selkäranka, nyt tämä teoria sai vankan vahvistuksen. Tavallaan ympyrä on sulkeutunut, olihan bändin ensimmäinen ja pitkäaikainen rumpali Aijan veli Ismo.

Tunnin setti sisälsi maukkaan lajitelman vuonna 1982 toimintansa aloittaneen bändin biisejä. Mukana oli tuttuja klassikoita, mutta myös uudempaa tuotantoa. Kyseessä on aina ollut lauluvahva kokoonpano, mutta tuntuu että karttuneet keikkavuodet ovat vain syventäneet sekä Aijan että Esan tulkintoja. Yhdessä äänet soivat upeasti. Hyvänä esimerkkinä Keep Your Lamp Trimmed And Burning, joka suorastaan naulitsi kuulijansa. Encore oli ansaittu ja siinä kuultiin hieno versio Kätteis-Jussin Yölinjasta, eli I Walk The Line. Loppuilta kuluikin sitten levykaupan merkeissä.

Upeassa illassa oli vain yksi miinus. Yleisöä ei Maximin viihtyisään kellarisaliin paahtavasta kesähelteestä osautunut kuin viitisenkymmentä kuulijaa. Samaan aikaan Kuopio-hallilla soittivat Sabaton ja Lordi, Ottopojan punk-ilta oli loppuunmyyty ja myös monta muuta keikkaa osui samaan aikaan. Puitteista, aikataulusta ja artistien laadusta ei homma kiinni jäänyt. Äänentoisto oli tuttuun Sawohouse-tyyliin huippuluokkaa ja niin artistit kuin yleisökin saivat parasta mahdollista palvelua osakseen. Toivoa sopii, että jatkoa tapahtumalle kuitenkin saataisiin.

Lisää sinisäveliä saatiin jo 8.–9.kesäkuuta, kun Kuopion Jazz & Blues ry järjesti kaksipäiväisen Kuopio Jazz & Blues -festivaalin saunamaailma Saanalla Bellanrannassa Kallaveden rannalla. Nyt ei tapahtumaa häirinnyt hellekeli, vaan päinvastoin jopa Suomen kesälle poikkeuksellinen kalseus ajoittaisine sadekuuroineen. Siitä kärsi etenkin torstai-illan avaaja The Cuacuas. Kosketinsoittaja Teijo Tikkasen, kitaristi OG Ollikaisen, basisti Mika Laineen ja rumpali Tero Mikkosen rennosti groovaava soitto sai kuitenkin sadesään vastapainoksi lämpimän vastaanoton ja runsaasti uusia faneja.

Kuin tilauksesta aurinkokin päätti näyttäytyä juuri kun laulaja-kitaristi Erja Lyytinen askelsi takahuoneena toimineelta saunalautalta pitkän laiturin päästä kohti esiintymislavaa. Siellä avausbiisit oli jo hoidellut Antti Rissasen johtama Sawo Big Band, jonka toisena vierailevana solistina toimi trumpetisti Jukka Eskola. Sittenpä ajo olikin vauhdikasta ja tunnelma nousi kuin itsestään. Molempien solistien virtuoosimainen soitto pääsi todella oikeuksiinsa loistavan big bandin kanssa ja biisivalinnat olivat tapahtuman luonteen mukaista rytmimusiikkia. Jos lavan edessä olisi ollut tilaa hieman enemmän ja sää sateeton ja hieman lämpimämpi, olisi varmasti nähty huimia lantioliikkeitä. Uuden tapahtuman avausilta sai siis hienon finaalin.

Perjantaina esiintyi ensimmäisenä kuopiolainen uuden sukupolven jazz -yhtye The Dobo Collective. Saksofonisti Emil Dobosiewicz, kosketinsoittaja Roope Pelkonen, basisti Hermanni Tahvonen ja rumpali Juho Lindgren soittivat varmaotteisen setin eli pääosin tuttua materiaalia, mutta tuoreella otteella. Luutunut ei ollut myöskään jazz-yhtye Savonmaa! Sen tyylitajuisessa huomassa saivat uuden ilmeen monet savolaiset sävelstantardit. Kuuden soittajan Savonmaan! rumpalina toimi festivaalin pääpuuhamiehenä toiminut Jazz&Blues -yhdistyksen puheenjohtaja Tomi Kämäräinen, joka tapahtuman päättäneen Eero Koivistoinen Quartetin hienon setin jälkeen saattoi todeta festivaalin voittaneen alkuhankaluutensa. Vireille on saatu upea tapahtuma, jollaista Kuopio on jo kaivannutkin.

Olavi Rytkönen
(julkaistu BN-numerossa 3/2023)

Kuva: Little Willie Mehto  (c) Olavi Rytkönen

Share