JUURILLA-KLUBI: ROOTY TOOT TOOT BAND & HELGE TALLQVIST
Kanneltalo, Helsinki 11.3.2024
Kanneltalon Juurilla-klubin kevät alkoi maittavasti maanantaina 11.3. Rooty Toot Toot Bandin (Juki Välipakka – laulu, kitara, trumpetti, Tommi Lievemaa – kitara, Antti Ikola – koskettimet, Sirpa Suomalainen – saksofoni, Lasse Sirkko – basso, Kepa Kettunen – rummut) ja vierailevan tähden, harpisti Helge Tallqvistin keikalla. Lavan edusta takaseinään asti oli täynnä innokkaita kuulijoita osan joutuessa nauttimaan muusiikista käytävien katveessa – ja mikäs oli nauttiessa, sillä saimme kuulla varsin kattavan sikermän eräistä blues-huuliharpun mestariteoksista.
Helgen suurin suosikki on eittämättä kromaattisen harpun mestari George ”Harmonica” Smith, mutta ihan perässä tulevat Little Walter ja James Cotton. Näiltä kaikilta tyyliniekoilta tai ainakin heidän tutuiksi tekemistään kappaleista esitettiin illan aikana hienoja versioita.
Smithin kromaattinen kaikui heti avauksena Helgen omassa Hawaiian Eyessa. Samaa hienoa murinaa sekä Sirpa Suomalaisen fonia (Jukin tukiessa soittoa trumpetilla) oli tarjolla jatsahtavassa Ode To Billie Joessa. Kolmantena oli vuorossa eräs oma Smith-suosikkini Tight Dress, jossa soolojaan ehtivät esittää Helgen ympärillä niin Sirpa, Juki kuin Ollikin.
Upeasti soi myös pieni huuliharppu osaavissa käsissä. Toisen suosikkinsa Little Walterin äänikirjastosta Helge oli valinnut esitettäväkseen kappaleet Just Your Fool, Ah’w Baby ja My Baby.
Kolmas mainittu esikuva James Cotton astui esiin Helgen varioimana Jimmy Reed -kappaleen You Don’t Have To Go myötä. My Babyssa kuului ehkä parhaiten rytmiryhmän tärkeys Chicago-bluesissa, kun basso ja rummut Toot Toottasivat tukeaan harpun, kitaroiden ja pianistin rinnalle.
Juurilla-klubi on hieno konsepti ja saanut todella hyvän vastaanoton, kuten tälläkin kertaa täpötäysi sali, hyvä ja tasapainoinen äänentoisto sekä tyyliin sopivat kappaleet hienosti todistivat. Keikka oli siksi luontevaa lopettaa Muddy Waters -tyyliin vauhdikkaan Got My Mojo Workingin tahdissa.
Jari Kolari
(julkaistu BN-numerossa 2/2024)
Kuva: Helge Tallqvist (c) Jari Kolari