WHITNEY SHAY – Stand Up!
(Ruf RUF 1279)
”Stand Up!” on Whitney Shayn ensimmäinen Ruf Records -julkaisu. Aiemmin häneltä on ilmestyneet levyt ”Soul Tonic” sekä ”A Woman Rules The World”. Tuore albumi tarjoilee reipasta rytmibluesia varsin modernilla otteella. Levyn on tuottanut Mark Kazanoff, ja sessioissa on ollut tuttuja nimiä, kuten kitaristi Laura Chavez, rumpali Brannen Temple sekä tietysti The Texas Horns. Shayn rikoskumppani on ollut Adam J. Eros ja kaksikko on kirjoittanut lähes kaikki levyn kappaleet.
”Stand Up!” ei ole Whitney Shayn mukaan pelkkä albumin nimi vaan käsky nostaa takapuoli ylös penkistä ja siirtyä tanssilattialle. Räjähtäen käyntiin lähtevä nimikappale saa jalan vatkaamaan ja tanssitaitoiset parketille. Chavez heittää tiukkaa soolonpoikasta väliin The Texas Hornsin tukiessa menoa parhaansa mukaan. Kun letkeästi keinahteleva kakkosraita Someone You Never Got To Know alkaa, se saa tanssikansan pysymään jatkossakin liikekannalla.
Derek O’Brienin slidekitaroima Equal Ground nousee levyn parhaimmistoon ja olisin mieluusti kuunnellut lisää hänen soittoaan. Illan viimeinen hidas ei ole suinkaan kiekon lopetusraita vaan keskivaiheilta löytyvä I Thought We Were Through. Boy Sit Down -kappaleessa siirrytään vuosikymmenten taakse ja menoa ryydittävät Marcia Ball pianollaan sekä Guy Forsyth resonaattorilla. Forsyth pääsee myös duetoimaan Shayn kanssa funkblueskappaleessa Far Apart (Still Close). Tedeschi Trucks Band -tyylinen You Won’t Put Out This Flame on varsinainen menopala ja tulee todennäköisesti olemaan hypnoottisen Getting In My Wayn ohella myös keikkasuosikkini. Lopuksi tarjoillaan toinen Tedeschi Trucks Band -vaikutteita sisältävä kappale Change With The Times, tosin ilman Derek Trucks -tyylistä kitarasooloa, jota kappale olisi kaivannut.
Näiden kolmen levyn perusteella voin sanoa, että Blues Caravan 2020 -kattaus on todella monipuolinen. Tätä kirjoittaessani koronapaniikki on pahimmillaan ja toivotaan, että epidemia taantuu, että karavaani voisi saapua myös Suomeen.
Riku Metelinen
(julkaistu BN-numerossa 2/2020)