SOUTHERN CULTURE ON THE SKIDS – At Home With…
(Kudzu KUD-CD-011)
1980-luvulta alkaen persoonallisen poikkijuurimusiikillista maailmankuvaansa ympäri Tellusta levittänyt amerikkalaisyhtye on totisesti osannut valita omannäköisen polun tallattavakseen. Vaikkei se ole koskaan pyrkinyt suoranaisiin tyylillisiin innovaatioihin, ei SCOTS ole varteenotettavia kilpailijoitakaan joutunut tontiltaan liiemmin hätistelemään. Nyt bändi on rohkaistunut kutsumaan kuulijat kirjaimellisesti kotiinsa kyläilemään.
Pyyntö on korona-ajan jälkimainingeissa yhtä arkailematon kuin nämä pohjoiscarolinalaiset musikantit muutoinkin. Eristyksissä olon Kudzu Ranch -studiossaan hyödyntänyt kolmikko on joka tapauksessa soundillisesti oma luotettava itsensä, genrevapaalla pujotteluradallaan sikin sokin kantrin, rock’n’rollin, rhythm’n’bluesin ja surfin raja-aitoja sopivasti kierrellen – sekä luottaen totuttuun tapaansa pääosin kitaristi-laulaja Rick Millerin hengentuotteisiin. Kahden varsinaisen lainanumeron, banjosovitteiseksi kantrirallatukseksi muunnetun Lee Hazlewoodin (Nancy Sinatralle) kirjoittaman Sugar Townin sekä 5-minuuttiseksi psykedeliapopiksi riehaantuvan Trafficin Dear Mister Fantasyn lisäksi fratrokahtava Run Baby Run on Millerin ja basisti-laulaja Mary Huffin kimppakäsialaa. Kokoonpanon kolmas yhtä vakiintunut pyörä on rumpali Dave Hartman.
Taattua SCOTSia edustaa myös levyn duettolaulantastartti Call Me. 1960-lukuisena kantrirokkina soiva teema on eittämättä saanut inspiraationsa covid-karanteenin tuottamasta yksinäisyydestä sekä taloudellisesta ahdingosta. Jo vuoden 2004 ”Mojo Box” -kiekolla aiemmin versioitu Where Is The Moon sekä satiirinen Everything Grows In Her Garden pohjaavat nekin leimallisesti kantrisäveliin, samoin tekee myös silkaksi hillbillypolkaksi pistävä Let Me Make You Happy. Polka Dot Dress puolestaan chicken scratchailee rehdissä funk-groovemaaperässä, Don’t Spill The Java taas ottaa Tequila-komppeineen ilon koko rahalla irti rumba-rock’n’rollin suomista mahdollisuuksista.
Instrumentaalit ovat niin ikään kuuluneet iät ajat Millerin ja kumppanien repertuaariin. Fuzz- ja baritonikitarasävyinen Billy’s Board luokin terävän katseen 1960-lukuisten soundtrack-albumien äänimiljööseen. Sangen hyvin sopii kuvaan myös ”Brand New Cadillac -kitarakierrolla” varustettu takaa-ajoralli Night Driver. Agenttihommeleitahan ei näissä piireissä ole lupa unohtaa.
Tervetuloa himaan, Southern Culture On The Skids – teitä onkin jo ollut ikävä!
Pete Hoppula
(julkaistu BN-numerossa 5/2021)