THE KNOCKERS – The Knockers
(Talsti EDCD 2120)
Lahden seudulta tullut The Knockers oli aikansa pikkukummajainen. Rockabillyn ja punkin vastakkainasettelun tunteita nostattaneimmassa aikaikkunassa nämä nuoret muusikonalut valitsivat kaikkea muuta kuin muodikkaasti soittotyylikseen rautalangan. Aloittaessaan harjoittelun 70-luvun lopulla soolokitaristi Ilpo Aarnikoivu, rytmikitaristi Tomi Dahlman, basisti Tommi Autio ja rumpali Anssi Erämeri olivat vasta hädin tuskin 15-vuotiaita naskaleita. Musiikillisen oppivelvollisuutensa ryhmä oli kuitenkin päättänyt suorittaa kunnialla, mikä näkyikin pian myös julkisina tunnustuksina. Syksyllä 1980 bändi oli raivannut tiensä mukaan kotikaupunkinsa nousevia kykyjä esitelleelle kokoelmakasetille ”Lahti Projekti 1”, äänittäen sille Pekka Nurmikallion kuululla Microvox-studiolla oman rivakasti twistaavan kappaleensa The Knockers Theme. Lisää meriittejä kertyi tammikuussa 1981 nuorukaisten edettyä Suosikin Rock-kuninkuuskisojen finaaleihin Mäntsälän Seurojentalolle. Voittoa ei billyorkestereiden puristuksessa heltynyt, mutta näkyvyyttä senkin edestä. Lisääntyneiden keikkabuukkausten ohella pojat muun muassa pääsivät esiintymään televisioon sekä tekemään lisää nauhoituksia Yleisradion Lahden studiolla. Valitettavasti Knockersista ei enää vuoden 1982 jälkeen kuultu. Sen soittajista vain Dahlman jatkoi aktiivisemmin saman leipälajin parissa liittyessään 80- ja 90-lukujen taitteessa suosittuun ja nyt enemmänkin levytyksiä tehneeseen Beatfools-kokoonpanoon.
Tusinan arkistotallenteen laajuinen uusintajulkaisu paljastaa, että The Knockers viihtyi Microvoxilla jopa useampaan otteeseen. Vuosina 1979–82 studiokeikkoja kertyi ainakin neljä. Cd:n vanhimmat esitykset vielä kieltämättä paljastavat paikoittaisen teknisen haparoinnin sekä ennen kaikkea viestivät niin jännityksestä kuin lievästä yli-innokkuudestakin. Toisaalta heti ensiyrittämällä ikuistui talteen myös laatujälkeä, kuten täsmällinen versio Shadows-numerosta Genie With The Light Brown Lamp osoittaa. The Knockers Themen tekoaikoihin yhtye sitä vastoin oli jo verrattomassa kunnossa. 1800-luvulla eläneen venäläisen klassisen musiikin säveltäjän Anton Rubinšteinin alkuperäisteoksesta jalostettu Twist In F, Santo & Johnnyn huoliteltu Sleepwalk-sovitus sekä Shadows-klassikko Dance On ovat bändin teemalevytyksen ohella kaikki aikamiessarjan näyttöjä musikanttien nopeasti tapahtuneesta soitannollisesta kypsymisestä. On suunnaton sääli, ettei orkesteri saanut juuri näitä aikaansaannoksiaan heti tuoreeltaan rautalankaväen ulottuville.
Vuoden 1982 Knockers-materiaali alkaa jo vähitellen valaista syitä, joihin bändin taival rautalangan parissa saattoi hyytyä. Sekä lainatuotantoa olleet Amii Stewartin Jealousy, American Gigolo -elokuvasta lainattu Giorgio Moroderin Night Drive, The Shadowsin Man Of Mystery että omaa tekoa ollut Anonymous eivät liipanneet ulkoasultaan perinteistä rautalankaa kuin etäisesti, sen sijaan disco näytti vieneen ryhmän nyt peukkubassoineen ja funk-rytmeineen totaalisesti mennessään. Originaalibasisti Autio oli tässä vaiheessa korvautunut uudella jäsenellä Matti Hukkasella. Myöskään Microvoxia ei enää ollut olemassa, vaikka kalusto ja mies miksauspöydän takana vanhoja tuttuja yhä olivatkin. Ennen siirtymistään video- ja mainoskuvaajan ammattiin Nurmikallio nimittäin jatkoi jonkin aikaa äänityspuuhia studiojäämistönsä uuden omistajan Video-Lahden alaisuudessa Lahden Launeella. Vielä samana vuonna Rautalanka Records aloitti oman tuikitärkeän operointinsa kotimaisen instrumentaalimusiikin airuena, nostaen ensitöinään pinnalle muun muassa orimattilalaisen The Mustangsin. Ei jäänyt paljosta kiinni, ettei se olisi ennättänyt tarjota yhtä suojaisan kotisataman myös The Knockersille.
Pete Hoppula
(julkaistu BN-numerossa 2/2021)