BIG BOB KORNEGAY – Your Line Was Busy
(Jasmine JASMCD 3179)
Kun jostakusta ei tietoa liikene, sitä ei liikene. Ollakseen mukana niinkin monen huippusuositun lauluyhtyeen jäsenistössä ja omatakseen myös kohtalaisen mittavan soololevytyskatalogin, on jäänyt täydeksi arvoitukseksi, miksei artistista nimeltä Big Bob Kornegay ole juurikaan informaatiota löytynyt. Oliko ehkä syynä kapsahtaminen noveltykarsinaan, jonne hänet pudotti ennen kaikkea kappale The Man In The Phone Booth, tiedä häntä? Rock’n’rollin harrastajapiireissä Bob taas yhdistetään alituiseen standardiksi kasvaneeseen Your Line Was Busyyn, mistä luonteva otsake tälle uutuus-Jasminellekin.
New Yorkin klubeilta blueslaulajana pinnalle kammennut Kornegay alias ”Texas Bob” aloittaa tuotantoaan 30 esityksen verran valottavan cd:n möräkällä vuoden 1951 Mercury-duetolla Can’t Undersand It Carmen Taylorin kanssa. Tämän jälkeen hän kokeili saumaansa sooloaktina orkestraalisempien swingbluesien parissa Sittin’ In With -merkillä vuonna 1952.
Seuraavana oli vuorossa kvartettihommia The Du Droppersin (jumprokkaava I Found Out RCA Victorilla 1953 sekä pateettinen viihdeslovari Just Whisper Groovella 1954) ja The Dixieairesin (revittelevä I’m Not Like I Used To Be Harlemilla 1955 ja r&b-vetoinen tunnelmapala Give Me Some Consideration Groovella 1955) bassoäänenä sekä shoutermaisena soololaulajana The Bellsin heleästi rullaavalla hienolla jumpilla Let Me Love, Love You (Rama 1955). Hetken kiinnitys suositun The Ravensin riveissä Jimmy Ricksin uskottavana korvaajana kuului myös ansioluettelon ylevimpiin merkintöihin. Tällä levyllä Korppi-jaksosta tarjotaan malliksi lempeätempoinen shuffle I Can’t Believe (Argo 1956).
1950-luvun puolivälin jälkeen myös lauluntekoa kokeillut Kornegay jatkoi seuraavaksi soolouraansa Rama-merkin rock’n’roll-lupauksena. Raamikassoundinen laulaja haastoi ylväästi Nappy Brownin tapaisia listoilla häntä näkyvämmin hilluneita kilpailijoitaan. R&b-rutistusklassikoihin lukeutuva Is It True edusti tämän aikakauden vankinta näyttöä. Lisää huomiota artisti sai Herald-merkin palveluksessa. Pesti osoittautuikin keskivertoa pidemmäksi ja tuotti mm. bändinimen The Pork Chops takaa vuodenvaihteessa 1956–57 äänitetyn sujuvan Larry Williamsin lailla rokanneen sinkun I Wanna See My Lovin’ / Everything’s Cool. Kahdelle levypuoliskolle jaettu legendaarinen puhelindialogi The Man In The Phone Booth keväällä 1957 vei Kornegayn jo vihdoin lähelle hitintynkää, muttei siltikään aivan perille saakka. Hidas blues Stay With Me Baby, lennokkampaan rokkitahtilajiin sovitettu Humdinger sekä lauluyhtyerakenteinen At The House Of Frankenstein pitäytyivät toiveikkaina noveltylinjoilla.
Mukautumistaidoista Bobille oli apua etenkin kuutamokeikkoina syntyneillä jäljitelmälevytyksillä, joita hän teki mm. Andre Williamsin Bacon Fatistä sekä The Jive Bombersin Bad Boysta alkuvuonna 1957 salanimellä Big Daddy. Samplehenkisesti ajan hittejä paloiksi vuonna 1958 pilkkonut Two Old Sparrows oli sekin melkoinen imitaationäytös. Kappaleen tehnyt Dave & Bob -kaksikko eli Dave ”Baby Cortez” Clowney ja Kornegay saivat survottua hengästyttävän määrän r&b-suosikkeja kahteen ja puoleen minuuttiin hyvinkin paljon alkuperäisiä muistuttaneina tulkintoina.
Eräässä vaiheessa Kornegayn tie vei myös belgialaisen Ronnex-merkkiä vetäneen Albert Van Hoogtenin veljen Renen Yhdysvalloissa operoimalle Moonglow Recordsille. Lähinnä lisenssimateriaalia julkaissut yhtiö sai Kornegaylta ja tätä säestäneeltä Leroy Kirklandin orkesterilta vuonna 1958 julkaistavakseen mm. trendejä seurailleet The Fiesta Rock’n Rollin ja Exposition Rockin. Tämän jälkeen Big Bob pääsi tekemään enää yhden singlen.
Jaro-merkillä 1959 ilmestynyt Your Line Was Busy olisi saattanut vaipua yhtä lailla edeltäjiensä seuraksi historian unholaan, ellei tämä mainio rokkinumero olisi sattumalta noussut Englannissa jälkikäteen klubiklassikoksi. Jasmine-albumin päätös- ja nimikappaleena se tarjoaa ikään kuin onnellisen lopun sankarinsa tarinalle. Laulajaan iteensä liittyviä mysteereitä julkaisu ei kuitenkaan kykene vieläkään ratkaisemaan. Levylistausten sekä muutamien Billboard- ja Cash Box -lehtien tekstipoimintojen lisäksi juuri muuta uutta tutkimusinfoa asiantuntijapuolesta vastanneet Robin Gosden ja Bob Fisher eivät harmillisesti ole osanneet tai ennättäneet kaivella kokoelmansa kohteesta esiin.
Pete Hoppula
(julkaistu BN-numerossa 4/2021)