WHITEBOY JAMES AND THE BLUES EXPRESS
Extreme Makeover
(Rip Cat RIC 1105)
(1) Big Butted Women (2) Excuse Me
For Scribbl'n (3) Stay Out Late At Night
(4) Mean Mistreat'n Woman (5) Zerg,
Shotgun, And You (6) The Big Man (7)
Gold Brick Bar (8) Night Train Wine (9)
Slowdown And Let Me Love You (10) I'm
Ready (11) Trouble (12) Big Blue Train
Aina välillä sitä järkyttyy positiivisesti
ihan petäjän takaa. Musiikillista halkoa
paukahtaa otsaan aivan arvaamattomista
kansista. En never ever ollut moisesta
Whiteboy Jamesista kuullutkaan. Ja
Blues Expressinkin luulin olevan jonkin
sortin köyhän miehen versio idän
pikajunasta. Lisäksi levyn kansipahvissa
keski-ikäinen kaljuuntuva äijänrohjake
röhnötti nojatuolissa viiden viehkeän
neitokaisen ympäröimä. Aika mautonta,
ajattelin. Onhan näitä nähty ja kuultu.
No mikäpäs sen mukavampaa, kuin
taas jälleen kerran sai huomata olleensa
täysin väärässä ennakkoluuloineen.
Heti harpun ensi rääkäisystä Whiteboy
orkestereineen osoittautui mitä mainioimmaksi
Amerikan perusmusiikin
jakelijaksi. Siellähän soi blues, kantri
ja rokkenroll niin sulassa sovussa että.
Ja saakelin komeasti vielä soikin. Myös
biisit toimivat kertarykäisyllä. Levyähän
täytyi ruveta oikein kuuntelemalla kuuntelemaan.
Mutta ihan alkuun piti äijän
taustoista ottaa vähän selkoa.
Kaliforniassa Comptonissa syntynyt
James Page diggaili nuorempana mm.
sellaisia suuruuksia kuin Cab Calloway,
Louis Jordan, Sam ”Lightning” Hopkins
ja Big Joe Turner. Lisäksi kuuntelussa
kuluivat Elvis Presley, Jerry Lee Lewis,
Bob Wills ja jopa Spike Jones.
Whiteboy ei oikein tuntunut sopeutuvan
Etelä-Kalifornian aurinkoiseen
rantapoika-meininkiin, vaan viihtyi
paremmin varjoisilla bluesklubeilla. Ja
tahtoi lavalle itsekin ihan hitosti. Pian
kundi vieraili mm. sellaisten esiintyjien
kuin Mighty Flyers, William Clarke,
James Harman, Blasters, Johnny Dyer,
Joe Houston, Little Charlie & the
Night Cats, Top Jimmy ja Juke Logan
keikoilla. Ja yhden moisen huuruisen
jami-illan jälkeen kuulemma perustettiin
The Blues Expresskin. Sen jälkeen
tämä raju nelikkö keikkaili enemmän
tai vähemmän ahkerasti läpi 1980- ja
-90-lukujen kiihkeän bluesbuumin. Ja
jo vuonna 1992 ilmestyi yhtiön nimeä
kantava debyyttilevy. Jossain vuosituhannen
vaihteessa jäi orkesteri kuitenkin
telakalle puoleksi vuosikymmeneksi.
Mutta kaikkien perinnesoiton ystävien
onneksi bändi koki ylösnousemuksen
vuonna 2006. Toinen pitkäsoittokin
”Last Time Was The Last Time” ilmestyi
vihdoin keväällä 2010. Seuraava
kiekkoa ei tarvinnut kuitenkaan odottaa
kovin pitkään. Nyt kuuntelussa oleva
”Extreme Makeover” ilmestyi syksyllä
2011. Ja tällä lätyllä Whiteboy James
yhdessä Scott Abeytan (kitara), Blake
Watsonin (basso) ja Max Bangwellin
(rummut) kanssa soittaa ja laulaa aika
monen bluesinkoittajan ja rokinkeittäjän
suohon ja syöveriin.
Levy rävähtää käyntiin rasvaisella
rytmibluusilla ”Big Butted Women”,
jossa sekä orkesterin sanoma että tyyli
tulevat kerralla selviksi. Rupinen harppu
ja niukan kolkko kitara vuorottelevat
tyylikkäästi vakuuttavan tarinan iskennän
kanssa. Seuraavaksi kiristetään
tahtia ja ”Excuse Me For Scribbl'n”
kiitää lähes koomisen humppakompin
säestyksellä suoraan hilibili-listan
kärkeen. Sitten vedetään keinuvaa rokkenroll-soulia
aivan Alvinin veljesten
hengessä. Tämä Ike Turnerin “Stay Out
Late At Night” onkin kuin Blastersin
kataloogin paremmasta päästä pöllitty.
Myös seuraavalla raidalla ”Mean
Mistreat'n Woman” Whiteboyn ääni
ja tyyli muistuttavat pelottavan paljon
Dave Alvinin vastaavia. Ja biisikin on
kuin ylijäämäveto American Musicilta.
”Zerg, Shotgun, And You” -niminen
hilpeä kantri voisi olla taas vaikka Junior
Brownin verstaalta kotoisin. ”The Big
Man” edustaa vaihteeksi bluesimpaa
laitaa orkesterin soitannossa. Tästä
rosvobluusista tulee eittämättä mieleen
Rick Estrin ja Yön Kissat. Kitaravetoinen
rokki ”Gold Brick Bar” on levyn peruskauraa.
Hyvää mutta kovaa. Samoin
mukavan nykivä “Night Train Wine” ja
raa'an harpun ryydittämä “Slowdown
And Let Me Love You” ovat kovaa
tasoa roots-rintamalla. Myös W. Dixonin
ikivanhaan sotaratsuun “I'm Ready”
on saatu puhallettua yllättävän tuoretta
näkemystä. ”Trouble” jatkaa taatulla
tänttäränttä-linjalla. Levyn päättävä
“Big Blue Train” on sitten nimensä
mukaisesti varsinainen VR:n painajainen.
Juna, joka kulkee vääjäämättä ja
ajallaan. Ja vielä vislaa mennessään.
Tässäpä meillä onkin täysi tusina
varsin tanakkaa ja monipuolista
perusmättöä Amerikan länsirannalta.
Whiteboy James ja The Blues Express
tekee selvää jälkeä ennakkoluuloista
erinomaisella cd:llään ”Extreme Makeover”.
Lätyn joka ikinen biisi toimii ja
kaikki ovat, kahta vaille, omia komeita
näkemyksiä tämän päivän blues-iskelmästä.
Pokke Korhonen
|