WENTUS BLUES BAND
Woodstock
(Ruf 1168)
(1) Facebook Blues (2) She’s So Fine (3) Moving My Wheels (4) Blues Ain’t Bad (5) From The Cradle To The Grave (6) Beautiful Woman (7) Selma (8) Wind In My Hair (9) Cold Cold Week (10) 57 Radio (11) Black Cat Bone (12) Morning Glory
Viime kesänä Wentukset matkustivat
Levon Helm -studiolle, joka sijaitsee
Woodstockissa. Siitä myös levyn
nimi. Mukana reissulla oli Sky High
-yhtyeestä tuttu Clas Yngström. Mies
on pariin otteeseen aiemminkin tehnyt
yhteistyötä WBB:n kanssa, levyillä
No Beginner sekä Wentus Blues Band featuring Phil Guy. Tällä kertaa hän
toimi tuottajana.
Siinä missä Agriculture-projekti
keskittyi juurimusiikin lähtökohtiin,
liikutaan nyt hieman laajemmassa mittakaavassa.
Pääpaino on silti totutusti
bluesissa. Osa materiaalista on uutta, osa
ennestään tuttua. Aiheeltaan ajankohtainen
Facebook Blues, kepeä mukaansa
tempaava kumarrus 50-luvulle She’s
So Fine sekä soulahtava bluesballadi
Beautiful Woman ovat jo jonkin aikaa
kuuluneet bändin live-esityksiin.
Tuottamisen ohella Yngström sekä
kynäili että sävelsi raskaasti keinuvan
kappaleen Blues Ain’t Bad. Hänen lisäkseen
levynteossa auttoi monitoimimies
Pete Brown, joka on kirjoittanut kappaleita
mm. Creamille ja David Bowielle.
Brown teki yhteistyötä Juho Kinaretin
kanssa sanoituksen parissa. Tuloksena
olivat Moving My Wheels, Selma ja
Wind In My Hair. Muut kappaleet ovat
WBB:n tuotantoa.
Instrumentaalisesti levy on loistava
tyylinäyte Wentusten osaamisesta. Kitarafania
hemmotellaan armottomasti
ja Pekka Gröhnin taikurisormet tekevät
takuulla lähtemättömän vaikutuksen.
Agricultureen verrattuna Woodstock
on jollain lailla lempeämpi, ei niin rosoinen.
Juuri kun aloin kaivata WBB:n
tunnusomaista energiaa ja revittelyä,
törmäsin poikkeukseen. Robban Hagnäsin
kynästä syntynyt 57 Radio iski
tajuntaani kuin sähäkkä kissa kynnet
ojossa. Se yllätti minut täysin.
Asiassa on kuitenkin yksi mutta.
Levy ei ole aivan tasapainossa.
Laulu-osuudet, sisältäen soolot ja
kertosäestemmat, eivät vaikuta yhtä
viimeistellyiltä kuin instrumentit. Toisin
kuin aikaisemmilla levyillä Juhon
äänirekisteri ei pääse täysin esille.
Ajoittain hän jopa hukkuu musiikin alle,
mikä on todella sääli! Se on pienestä
kiinni, mutta vaikutus tuntuu kuitenkin
lopputuloksessa.
Esimerkiksi arvion alussa mainitsemani
kappaleet eivät anna totuudensaatikka
sitten oikeudenmukaista kuvaa
Kinaretin laulukyvyistä. Parhaimman
käsityksen antaa kenties Wind In My
Hair. Jos tämä seikka olisi kohdallaan,
moni kappale saisi eri tavalla nostetta.
Pienoisesta moitteesta huolimatta
levy on hyvä.
Miranda Lindqvist
|