RAMBLING BOYS
(Ikuisuus/No Home IKU-029/NH-03)
A: (1) Waiting For The Train (2) Every Time
(3) Broke Down (4) How It Is
B: (1) Threw Off (2) Numbers (3) First
Time (4) Got To Move
Eräänlaiseen vaihtoehtobluesiin voidaan
laskea varmasti myös Rambling Boys.
Varsinaisesta ”kokoperheenpicknickbluesista”
kun ei tässäkään ole kyse.
Kitara ei helise hellyttävästi, eikä
huuliharppu taivuttele pikkunäppäriä
kuvioita. Mutta vaikkei mistään ”kotirouvien
tiskausmusiikista” olekaan
kyse, niin ainakin meidän kotonamme
”pikkurouva” viehättyi levyn romuluisesta
äänimaailmasta. Ehkäpä naisten
bluesmaku onkin laajempi kuin monen
miespuolisen alan harrastajan.
Nelimiehinen Rambling Boys
soittaa omaa, rupista ja rujoa bluesiaan
juuri niin kuin itse haluaa. Kaupallinen
laskelmointi ei ole termi, jota käyttäisin
tästä julkaisusta. Pikemminkin puhuisin
kierrätetystä luomubluesista sähkösoittimien
ehdoilla. Kierrätystä edustaa/
edistää myös vinyylialbumin kansi, joka
on painettu (ainakin oma kappaleeni)
nurinpäin käännetyn ”Aikuisten tanssit”
-vinyylikannen nurjalle puolelle! Mutta
eihän se vielä niin karulta kuulosta kuin
kannen tarjoama tieto siitä, että levy on
taltioitu vanhassa teurastamossa. Kyllä
tyly on soundikin!
Rambling Boysin levyn kahdeksasta
kappaleesta suurin osa kulkee yhden
soinnun metodin hypnoottisuudella.
Sehän on taitolaji, jota olen ennenkin
sortunut ylistämään ja joka herättää
vuodesta toiseen hymyilyn sekaista
kunnioitusta. Kyllähän John Lee Hookerkin
nousi loppujen lopuksi yhdeksi
maailman ihailluimmista bluestähdistä
yhden soinnun tulkinnoillaan, vaikka
moinen menestys hieman oudolta
tuntuikin. Hooker ei luonnollisestikaan
”keksinyt” tuota yhtä sointua, vaan sehän
on ollut tietenkin olemassa siitä saakka,
kun joku ihmisen kaltainen olento on
jotain musiikin kaltaista luonut.
Levyn avaava ”Waiting For The
Train” ei ole suinkaan vanha jodlaavan
jarrumiehen Jimmy Rodgersin bravuuri
viime vuosisadan alkupuolelta, vaan
Rambling Boysin oma kohtalokkaan sävyinen
yhden (tietenkin) soinnun blues.
Vaikka rytmi seuraavalla kappaleella
vaihtuukin aloitusraidan Howlin' Wolf
-tyyppisestä riffistä ränttäshuffleksi,
säilyy tunnelma edelleen melkoisen
karuna loppuun saakka.
Rambling Boysin äänitteet on
tallennettu nähtävästi ilman päällesoittoja,
joten vahva jamihenkisyys on
läsnä kautta levyn. Se selittää myös
kappaleiden suht' vähäisen määrän.
Mihinkään yltiöpäisiin tilutussooloihin
bändi ei tietenkään sorru, vaan soitanta
venähtää kuin itsestään, tuoden mieleen
paikoitellen jopa Captain Beefheartin
nyrjähtäneen bluesin. Rouvani (joka
ei tosin Beefheartin ihailijoihin tunnu
lukeutuvan) totesi – kysäistessäni ohimennen
hänen tuntemuksiaan soivasta
levystä – sen osuvan tarkalleen tämän
kaltaisiin synkkiin syyspäiviin. Kuulemma
tilanteisiin, missä alakulo on
saada vallan ja istuu pohtimassa pimeän
keittiön pöydän ääressä viskiä naukkaillen.
Kuvaus kuulosti kirjaamisen
arvoiselta, etenkin kun hän muisti lisätä
siihen: ”Paljon viskiä!” Uskoisin levyn
tosin toimivan myös raittiille kuulijalle,
mutta siitähän minun on mahdoton
ottaa selvää...
Kuten usein tämän kaltaisessa bluesissa
(tai bluesissa yleensäkin) laulujen
sanoista on joskus vaikeaa, usein jopa
mahdotonta saada kokonaan selvää.
Onneksi vinyylikannen sisään on ujutettu
oma sanaliitteensä. En tiedä kuinka
kiinnostuneita kuuntelijat sanoituksista
ovat, mutta siitä voi ainakin tarkistaa,
mikäli joku osa tekstistä jäi epäselväksi.
Käsittääkseni Rambling Boys on kotoisin
Jyväskylän seudulta, joten heitetäänpä
vinkki BluesLive!-festivaalin
suuntaan. Tämä kvartettihan voisi saada
huomiota paikallisessa bluesin merkkitapahtumassa.
Ehkäpä siellä Rambling
Boysia olisi ilo kuulla myös elävänä.
Honey Aaltonen
|