|
PANSSARIJUNA
(Joteskii Groteskii JOG-2)
A: (1) Ritsillä rinnalla ryövärin (2) Kuolleita dingoja
B: (1) Puuvillatehtaan pihalla
No nyt on anteeksipyynnön paikka!
Tällaista sitä sattuu, kun siivoilee kesän
jäljiltä nurkkia. Vaikken Sirosen Ekin
tapaan professorismiehiä olekaan, niin
hajamielisyys näyttää vuosi vuodelta
pahenevan. Panssarijuna-yhtye oli
toimittanut arvioitavan levynsä jo viime
keväänä ja ihan minulle jopa nimellä
varustettuna, mutta johonkin levypinoon
(lue: kasaan) sekin oli hukkunut. Tästä
korvaukseksi pitäisi varmaan antaa
arviossa jo tasoituspisteitä, mutta kun
ei meidän lehdessämme ole (onneksi
vieläkään sitä brutaalia tapaa) arvioida
musiikkia pisteillä, niin eiköhän tästä
mennä asiaan.
En tiedä onko musiikkimakuni
saanut oudon maineen, mutta välillä
tuntuu, että siihen luotetaan. Outoja
ovat välillä nämä levytkin. Se ei tietenkään
tarkoita, etteivätkö ne olisi
kiinnostavia! Panssarijuna (joka
on kaikesta päätellen bändin tai duon
nimi) edustaa todellista alternative
bluesia: ”raakaa suomenkielistä bluesia
30-luvun henkeen sähkökitaran kera”,
kuuluu mukana tulleen esittelylappusen
kuvaus. Kyllähän se 30-luvun perinnekin
on mukana, mutta itse kuvailisin
tätä vaihtoehtobluesiksi minimalistisin
keinoin toteutettuna. Paikoitellen, erityisesti
säröisen sähkökitaran ansiosta,
minulle tulevat mieleen vanhat kunnon
undergroundblueshipit 60-luvulta. Tätä
ei tule tulkita negatiivisena näkemyksenä,
sillä kyllähän vaikkapa joku The
Fugs oli mainio ryhmä. Suomenkieliset
sanoitukset kuulostavat kiinnostavilta,
mutta niistä tuskin saa aina selvää. No
eihän niistä 30-luvun bluesäijistäkään
aina (jos koskaan) saanut.
Melkoiseen taidekanteen pakattu
vinyylisingle kertoo äänitysten tehdyn
jo vuonna 2003, vaikka julkaisuvuosi
on mainittu vuodeksi 2009. Ehkei tämä
arvio sitten enää ole NIIN myöhässä.
Voisinpa melkein melko tarkkaan
arvella kenelle tätä levyä suosittelisin,
mutta enpä mene mainitsemaan nimeltä
– tietänevät sen itsekin. Mukana tulleessa
mainoslappusessa oli liikuttava lause:
”Tykkäät varmasti”. No se oli hyvin
päätelty – totta kai!
Honey Aaltonen
P.S. Kirjoitusvirhebongareille mainittakoon,
että aloituskappaleen nimi on
tosiaan kannessa kirjoitettu “Ritsillä”.
|