MIREL WAGNER
When The Cellar Children See The Light Of Day
(Kioski 40) -14
(1) 1 2 3 4 (2) The Dirt (3) Ellipsis (4) Oak Tree (5) In My Father’s House (6) Dreamt Of A Wave (7) The Devil’s Tongue (8) What Love Looks Like (9) Taller Than Tall Trees (10) Goodnight

Mirel Wagnerin vuonna 2011 päivänvalon nähneeltä ensilevyltä tuttu tummasävyisyys on leimallista tuoreimmallakin julkaisulla. Tälläkin kertaa sävellykset ja sanoitukset ovat Mirelin käsialaa. Esiintymiskokemuksen karttuminen heijastuu rohkeampana ja vapautuneempana työskentelynä studiossakin.Tuottaja-äänittäjä Vladislav Delay on tehnyt loistavaa työtä luodessaan eteerisen ilmavan soundimaailman artistin ympärille. Parilla raidalla (3, 10) vierailee sellisti-pianisti Graig Armstrong, jonka harmoonimainen sello soi kohtalokkaan tummasävyisenä kun piano taas hauraasti vaikeroiden.

Mirel on omistanut levynsä äidilleen ja isälleen. Laulut kertovat elämän kovuudesta ja vaikeudesta erilaisissa tilanteissa. Sanoitusten päähenkilönä on ajoittain äiti, ajoittain isä. Eniten esillä ovat kohtalon väärille raiteille johdattamat, heitteille jätetyt lapset ahdistavine pelkoineen. Allekirjoittaneelle kovimmin kolahti In My Father’s House, joka herätti pohtimaan omaa rooliani kahden biologisen pojan ja kansainvälisen adoption kautta tulleen tyttären vanhempana. Runollisen ilmaisun tarkoitus lieneekin herätellä kuulija ajattelemaan. Siinä Mirel Wagner onnistuu hyvin.

Viimeisimpiä uutisia Mirelin kohdalla on ollut levytys- ja levityssopimus amerikkalaisen Sub Pop -yhtiön kanssa. Nuoren laulajattaren yhteydessä on vilauteltu vertailukohdiksi sellaisten vanhojen kettujen nimiä kuten Leonard Cohen, Neil Young ja Kurt Cobain. Itselle tätä levyä kuunnellessa mieleen juolahti myös Marianne Faithfull. Kovan luokan kansainvälistä porukkaa, johon joukkoon Mirel Wagnerkin eittämättä ansioituneesti lukeutuu.

TT Tarkiainen

(Julkaistu BN-numerossa 6/2014.)