MAC CURTIS
Songs I Wish I Wrote
(Bluelight BLR 33147 1 [LP]/BLR 33147 2 [CD])
(1) Singer Of Sad Songs (2) This Time Tomorrow (3) 100 Pounds Of Honey (4) Sunshine Man (5) Turn Away From Me (6) One More Night (7) Stay Love (8) Beautiful
Annabel Lee (9) So What Let It Rain (10) Drowning All My Sorrows (11) If You Want To Be My Woman (12) Restless (13) You’ve Turned Down The Lights
Vaikkei teksasilaisen rockabilly- ja
kantrilegendan Mac Curtisin (s. 1939)
viimevuotinen levytysmatka Suomessa,
kertoman mukaan, aivan yhtä auvoisasti
sujunutkaan kuin aikaisemmin
vastaavissa tarkoituksissa maassa
piipahtaneelta kollegaltaan Hayden
Thompsonilta, on tuttujen taustavoimien
myötävaikutuksella syntynyt ja nyt sekä
CD- että LP-formaatissa vihdoin saatavilla
oleva julkaisu joka tapauksessa
erinomainen täydennysosa Bluelight
Recordsin ”A-tiimin” (Viksten – Haavisto
– Gröhn – Railo – Haavisto) toivottavasti
vielä pitkään tulevaisuudessakin
jatkuvaan tuotanto-saagaan.
Siitä huolimatta, että Mac Curtis
-hankkeelle oli asetettu useita samansuuntaisia
musiikillisia tavoitteita kuin
Thompsoninkin kesällä 2006 äänitetylle
kantripitoiselle Bluelight-debyytille,
oli Hollolan Petrax-purkittamolla
toteutettujen syyskuisten sessioiden
ensimetreistä lähtien selvää, että tämä
projekti tulisi etenemään tyystin omia
ja ennalta avaamattomia latujaan.
Yleisolemukseltaan jossain määrin
Thompsonia uupuneemmalta ja jopa
luomishaluttomammalta vaikuttaneelle
laulajalle varatut työpäivät saatiin
kuitenkin hyödynnettyä tilanteeseen
nähden parhaalla mahdollisella tavalla.
Curtisin ensimmäinen studioaikaansaannos
sitten 13 vuoden takaisen
”Rockabilly Ready” -albumin (Vinyl
Japan Records) onkin nyt monituisten
koesoittokertojen jälkeen osoittautumassa
mitä vaikuttavimmaksi perinnekantrilevyksi,
jota on toki höystetty
myös muutamilla asiallisesti poimituilla
maistiaisilla artistin julkisuuskuvaan jo
lähtökohtaisesti ikuisiksi ajoiksi iskostuneen
rockabillyn maailmasta.
Waylon Jenningsin versiona kaiketi
parhaiten tunnettu surumielinen ”Singer
Of Sad Songs” on valikoitunut levyn
käynnistysraidaksi, eikä 1950- ja 60-lukujen
kulta-ajoista jo merkillepantavasti
haurastuneen ikämiehen värisevän
mutta sitäkin lämpimämpää tunteen
paloa omaavan äänen kuulleessaan voi
välttyä mielleyhtymältä Johnny Cashin
ehtoopuolen koskettavaan American
Recordings -materiaaliin. Seisauttavan
balladi-alun jälkeen Sonny Curtisin
”This Time Tomorrow’n” myötä
pirteämpiin honkytonk-tunnelmiin
johdattavat mm. Johnny Horton’mainen
toisinto Macin omasta vuoden 1964
huippuesityksestä ”100 Pounds Of
Honey” sekä hyväntuulisen kantrishufflen
ja Pekka Gröhnin maukkaiden
urkufillien hyväilemä ”Sunshine Man”,
joka kuului myös Curtisin suurimpiin
kaupallisiin menestyksiin ilmestyessään
ensimmäisen kerran 1960-luvun
lopulla. Niin ikään Cash-vaikutteista
seesteistä kantrihölkkää ”One More
Night” tulkitaan Bob Dylanin sanoin ja
sävelin. Saman aikakauden aavistuksen
verran tuotetumpaa popkantrisoundia
lähestyvän ”Stay Love’n” taustalta
löytyy puolestaan Faron Youngin originaaliluenta
vuodelta 1968. Pelkistetty
valssi ”Beautiful Annabel Lee” (jälleen
Waylon Jenningsin tuotannosta) sekä
Bob Lumanin alkujaan esittämä herkkä
slovari ”You’ve Turned Down The
Lights” nojaavat suurilta osin laulajan
karisman varaan, vaikkei kummallakin
kappaleella sooloinstrumenttina korvia
hivelevän kauniisti vokalistin rinnalla
soivan Olli Haaviston pedal-steelin lopputuloksellista
merkitystä pidä sitäkään
yhtään vähätellä.
Täsmäisku rockabillyn pariin ja
sieltä takaisin sivalletaan etukäteisvaroituksitta
kuulijan korville ärhäkkäästi
släppäävällä mollisointuisella Rollin’
Rock -bravuurilla ”Turn Away From
Me” sekä Gene ”Bo” Davisin revittelypalalla
”Drowning All My Sorrows”.
Levyn rokahtavampaan osioon lukeutuvat
myös Macin säästeliäästi tulkitsema
Lefty Frizzell -klassikko ”So What, Let
It Rain” sekä Carl Perkinsiltä lainattu
reipastempoinen ”Restless”. Merle Haggardin
”If You Want To Be My Woman”
esitetään juuriaan kunnioittavana rehtinä
Jimmy Reed -poljentona, toimien siten
esimerkillisenä muistutuksena Curtisin
usein unohdetuista kyvyistä myös bluesja
r&b-tulkitsijana. Tätä tyylilajiahan
lukeutui mm. miehen monumentaaliselle
GRT-merkin LP:lle ”Early In The
Morning” runsain mitoin – ehkäpä siis
Bluelight-pitkäsoittokin olisi kestänyt
samaa herkkua useamman kuin vain
yhden ohikiitävän näytteen verran?
Mikäli levyn otsikkoa ja sen sisältöä
on kirjaimellisesti uskominen, muutamaa kiintiö-rock’n’roll -latinkia lukuun ottamatta ne laulut, jotka
Mac Curtis ”olisi toivonut kirjoittaneensa”,
edustavat ainakin juuri tällä hetkellä
1960-luvulta ammentavaa traditionaalista
honkytonk-kantria. Valintoja ei
kuitenkaan tohdi – eikä sivustakatsojana
pidäkään kyseenalaistaa. Riippumatta
siitä, keiden nimiä kappaleiden kynäilijöinä
albumikansissa mainintaankin,
on Teksasin laulava isoisä tehnyt niistä
vain ja ainoastaan itsensä näköisiä sekä
oloisia 2010-luvun uusklassikoita.
Respektit sille.
Pete Hoppula
|