JOHNNY OTIS
The Johnny Otis Story, Volume 1 – Midnight At The Barrelhouse
(Ace CDCHD 1312)
(1) Johnny Otis Signature (2) Good Old
Blues (3) Harlem Nocturne (4) Double
Crossing Blues – The Robins & Little
Esther (5) Midnight In The Barrelhouse
(6) The Turkey Hop Pt. 2 – The Robins (7)
Boogie Guitar (8) Wedding Boogie – Little
Esther, Mel Walker & Lee Graves (9) Ooby
Doo (10) Miss Mitchell* (11) Rock Me Baby
(12) Hound Dog – Big Mama Thornton (13)
Robey's Bounce* (14) Every Beat Of My
Heart – The Royals (15) Cattle Train* (16)
So Fine – The Sheiks (17) Like Shortnin'
Bread* (18) Hey! Hey! Hey! Hey! (19) The
Midnight Creeper Pt. 1 (20) The Midnight
Creeper Pt. 2 (21) Tough Enough – The
Jayos (22) Shake It Lucy Baby (23) Bye
Bye Baby – Johnny Otis & Marie Adams
(24) Ma! (He's Making Eyes At Me) – Marie
Adams & Three Tons Of Joy (25) Willie
And The Hand Jive
*= ennen julkaisematon
Orkesterinjohtaja, laulaja, rumpali,
vibrafonisti, levymoguli, kuvataiteilija,
kirjailija, DJ ja kykyjenetsijä Johnny
Otis on kiistatta rhythm & bluesin
merkkihenkilöitä millä tahansa asteikolla
mitattuna. Miehen tuotantoa onkin
ansaitusti ollut hyvin saatavilla vuosien
varrella, Acen ajantasaisessa katalogissakin
erilaisia nimekkeitä on vajaa
kymmenkunta kappaletta. Jälleen on
kuitenkin katsottu aiheelliseksi koostaa
koko miehen uraa käsittelevä kokoelma,
jonka äänitteet sijoittuvat Otisin kultakaudelle,
vuosille 1945–1958; toinen
osa tulee sitten jatkamaan aihetta vuoteen
1968 saakka. Täkyksi keräilijöille
mukaan on naarattu neljä ennen julkaisematonta
instrumentaalia 1950-luvun
alkupuolen Peacock-vuosilta. Näillä
sävellyksinä melko standardinomaisilla
kappaleilla loistaa erityisesti Johnnyn
luottokitaristi Pete ”Guitar” Lewis,
jota ei syyttä rankata rhythm & blues
-kitaran huippunimiin. Kitara riipii
ankaria kuvioita ja Johnnyn iso bändi
soittaa tiukasti yhteen, joten lopputulos
on varsin nautittavaa kuunneltavaa.
Muutenkin levyllä on Otisille tyypilliseen
tapaan paljon instrumentaaleja
ja vierailevia laulusolisteja, Johnnyn
itsensä toimiessa vokalistina runsaalla
puolen kymmenellä raidalla.
Johnnyn levytysura poukkoili
levy-yhtiöltä toiselle, ja välillä syntyi
tavaraa myös omalle Dig-levy-yhtiölle;
Dig-levytyksistähän on Acella tarjolla
myös kattavammat merkkikohtaiset
kokoelmat. Mukana on Otisin yksi varhaisimpia
levytyksiä, takuuvarma versio
iki-klassikosta ”Harlem Nocturne” sekä
ensimmäinen jymyhitti, Little Estherin
ja Bobby Nunnin kanssa Savoylle tehty
”Double Crossing Blues”. Vuodet Don
Robeyn Peacockilla 1950-luvun alussa
poikivat Johnnylle omien levytysten
lisäksi tuotantohommia, Big Mama
Thorntonin edelleen käsittämättömän
elinvoimainen (12) näistä tunnetuimpana.
Little Richardin ensilevytyksiä
Peacockilla ei kuulla sopimussyistä,
mutta kylläkin Johnnyn oma versio
Kansas City -mukaelmasta ”Hey-Hey-
Hey-Hey”, jonka Rikukin sittemmin
levytti. Muitakin klassikkojen ensiasteita
kuullaan, The Sheiksin vuoden 1955
(16) jysähti isoksi hitiksi The Fiestasin
toimesta muutamaa vuotta myöhemmin
ja The Royalsien haikea (14) puolestaan
tuotti Gladys Knight & Pips'lle yhtyeen
ensimmäisen menestyksen. Molemmat
ovat muuten Johnnyn omia kynäilyjä, joten
lahjakkuutta riitti myös tällä saralla.
Koosteen valinnoista ei juuri ole
nokan koputtamista, edustavan kuvanhan
ne Johnny urasta antavat säädetyn
tilan puitteissa; ehkä kuitenkin sinänsä
mukavan pahaenteisestä ”Midnight
Creeper” -instrumentaalista olisi toinen
puolisko riittänyt. Loppuun sijoitetut
pakolliset Marie Adams -raidat (24,
25) ja Johnny isoin pophitti (25: R&B
#3, Pop #9) paketoivat miehen Capitolkauden
nippuun.
Hyvä koostehan tämä on, jos mielii
hyllyynsä yhden kokoelman Johnny
1940–50-luvun tuotannosta. Kokonaan
toinen juttu on se, riittääkö tämä, sillä
musiikki itsessään on parasta mahdollista
länsirannikon rhythm & bluesia.
Marko Suutarla
|