JOE BONAMASSA
Dust Bowl
(Provoque PRD 73331)
(1) Slow Train (2) Dust Bowl (3) Tennessee Plates (4) The Meaning Of The Blues (5) Black Lung Heartache (6) You Better Watch Yourself (7) The Last Matador Of Bayonne (8) Heartbreaker (9) No Love On The Street (10) The Whale That Swallowed Jonah (11) Sweet Rowena (12) Prisoner
Raskaamman kitarabluesin suurlähettiläs
Joe Bonamassa on julkaissut
yhdeksännen sooloalbuminsa. Levyn
nimi Dust Bowl viittaa Yhdysvaltain
läntisen lyhytheinäpreerian kuivuusvyöhykkeeseen
Oklahoman seuduilla
sekä erityisen ankaraan ajanjaksoon
1930-luvulla (1930–36), jolloin kuivuuden
myötä nousseet pölymyrskyt
tekivät alueella laajoja tuhojaan. Mutta
ei historiasta sen enempää.
Black Rock -studiossa taltioidun
kiekon kattaus on periaatteessa sama
kuin aikaisemmissakin Bonamassa-kiekoissa,
mutta tällä kertaa kuitenkin
uusin maustein tarjoiltuna. Edellisen
”Black Rock” -levyn jälkeen on tuumattu
hiukan, astuttu askel eteenpäin
ja muutama taaksepäin ennen kuin on
käyty toimeen. Kaikki tuo näkyy positiivisesti
lopputuloksessa. Uutta ilmettä on
saatu mukaan mm. vierailijoiden avulla,
joita ovat Bonamassan sivuprojektista
Black Country Communionista tuttu
metallimies Glenn Hughes, John Hiatt
sekä kantrimies Vince Gill.
Levyn alkuun on jostain kumman
syystä laitettu tylsähkö perusbonarunttaus
”Slow Train”, mutta meno onneksi
paranee, kun kantrihippuja sisältävä nimikappale
lähtee käyntiin. Verkkaisesti
etenevän kappaleen viehätysvoima on
Bonamssan ”hönkäilevä” laulutyyli.
Kappale edustaa minulle sitä tyylisuuntaa,
johon toivoisin Bonamassan
siirtyvän hiukan enemmän. John Hiattin
kanssa duetoitu ”Tennessee Plates” on
levyn kepeintä ja samalla myös mielenkiintoisinta
antia. Kappale on taattua
Hiatt-laatua, ja Bonamassa soittaa ehkä
paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
Noiden vaihtoehtoisten kappaleiden
jälkeen siirrymme takaisin pääväylälle ja
saamme kuulla kolme tavanomaisempaa
Bonamassa-kappaletta.
Tunnelma paranee, kun levyn loppupuolen
käynnistävä hidas ”The Last Matador of Bayonne” hiipii eetteriin.
Bonamassan kitara ja Tony Cedrasin
trumpetti pitävät tiheätunnelmaisen
kappaleen tiukasti otteessaan. Lopputulos
on syvä kumarrus helmikuussa
hiippakuntaa vaihtaneen Gary Mooren
suuntaan. Jos en asiaa tietäisi, voisin
jopa sanoa kappaleen olevan Mooren
kynästä lähtöisin. Levyn toinen duetto,
Glenn Hughesin kanssa versioitu Freen
”Heartbreaker” kulkee alkuperäisen
hengessä. Kolmas duetto, Vince Gillin
”Sweet Rowena”, toimii kapakkapianon
ryydittämänä loistavasti. Nimiraidan
kanssa levyn parhaan kappaleen tittelistä
taistelee ”The Whale that Swallowed
Jonah”, jossa mennään laulu edellä ja
melodian ehdoilla. Kitarasoolot pysyvät
kohtuuden rajoissa ja ovat hyvä
esimerkki siitä, että aina ei tarvitse
paahtaa täysillä tai otsa rypyssä, sillä
vähemmälläkin pärjää. Levyn päättävä
hidas ”Prisoner” huokuu Led Zeppeliniä
sekä Gary Moorea ja on täydellinen
lopetuskappale. Tuskin olen aivan yksin,
kun sanon tämän olevan ehkä kaikkien
aikojen paras Bonamassa-albumi. Ainakin
jos ”Royal Albert Hall” jätetään
laskuista pois. Asiasta kiinnostuneille
tiedoksi, että perusversion lisäksi saatavilla
on limited digipack, jonka mukana
tule hieno 60-sivuinen kirja, jonka on
kirjoittanut mm. Classic Rock- ja Total
Guitar -lehdistä tuttu Henry Yates.
Riku Metelinen
|