HURRIGANES
Live In Hamina 1973
(Love LXCD 677)
(1) Keep On Knocking (2) Slipping And
Sliding/Little Queenie (3) My Sweet Lily (4)
Got No Time (5) Hideaway (6) Sweet Sue
(7) Perfidia/Mr. Big (8) Lucille (9) Sweet Little Sixteen (10) Roadrunner (11) Blue
Suede Shoes
Vuosisadan kulttuuriteko vai häpeämätön
huijaus? Historiallinen julkaisu vai
raakaa rahastusta? Asian eri puolia voi
pohtia, mikäli kokee sen tarpeelliseksi,
mutta paljon mielenkiintoisempaakin
pohdittavaa voisi kuvitella olevan Hurriganesin
kevään -73 ennen julkaisemattomia
keikkatallenteita kuunnellessa.
Kyllähän levy taitaa olla kaupallinenkin
menestys – enkä yhtään ihmettele miksi,
mutta ilman pienintäkään epäilystä
nimeäisin tämän mieluummin historialliseksi
kulttuuriteoksi.
Lähes neljä vuosikymmentä myöhemmin
”Live In Hamina” kertoo karulla
tavallaan miksi Hurriganes nousi verraten
lyhyessä ajassa, vain muutamassa
vuodessa, täysin tyhjästä maamme
menestyksekkäimmäksi rokkibändiksi.
Hurriganes onnistui palauttamaan
keikkapaikoille sen riehakkuuden, jonka
nuorempi yleisö luuli jääneen jonnekin
menneiden vuosikymmenen hämäriin
(sorry, Hannu Nyberg, tarkoitan siis
Sinuakin nuorempaa yleisöä). Riehakkuuden
palauttamisen lisäksi Hurriganes
onnistui palauttamaan myös nuorison
tanssilavoille, keräämään pääsylippunsa
lunastaneet viikonlopun viettäjät
VPK- ja työväentaloille ja keräämään
koulubileet pullolleen väkeä. Bändin
suosion salaisuus ei kuitenkaan ollut
vain se, että musiikki oli riittävän yksinkertaista
hölmömmänkin kuuntelijan
ymmärrettäväksi. Kyse oli asenteesta
jolla sitä musiikkia tehtiin.
Kun Hurriganes 70-luvun alkuvuosina
nousi esiintymislavalle (vaikkei niille
kaikille matalimmille edes tarvinnut
nousta), onnistui se luomaan poikkeuksellisen
tunnelman, illuusion jostain
ennen kokemattomasta tilanteesta.
Bändi oli raaka ja säälimättä päällekäyvä,
mutta myös koreilevan näyttävä.
Kaikki paikalla olijat näkivät jo ennen
ensimmäistäkään tahtia, että estradille
saapui jonkinlaisia tähtiä. Luvassa oli
aina jotain erityistä.
Kuten tältäkin levyltä voidaan
kuulla, Hurriganesin valtti oli tyyli,
jolla se esitti remurokkinsa. Estottoman
esiintymisen lisäksi se oli kuitenkin
ennen kaikkea musiikillisesti kiehtova
ilmiö. Se ei antanut periksi päivän
muotivirtauksille, muttei myöskään turvautunut
piehtaroimaan keinotekoisessa
rock'n'roll-nostalgiassa. Ohjelmistoon
mahtuivat käsi kädessä niin 50-luvun
rockit kuin Freddie Kingin bluesit.
Sekaan sopivat vanhat rautalankamuistelot,
swingihupailut ja raskaalla
kädellä työstetyt jytäbluesit. Hurriganes
soitti musiikkia, jonka viihdyttävyys
sai vapautuneesti liikkumaan, mutta
sen aggressiivisuus oli myös omiaan
vapauttamaan nuorisoa patoutuneista
paineistaan. Hurriganesin esiintyessä
rähinöinti pysyi lähes olemattomana.
Välillä bändi paahtoi lähes kaoottisella
vimmalla, jopa niin kiivaasti, että maamme
johtavan sanomalehden kriitikko
nimitti sitä punkrockin esiasteeksi (eikä
tietenkään negatiivisessa mielessä),
mutta kyllä Remun, Cisse Häkkisen
ja Järvisen paletti pysyi myöhempiin
punkbändeihin verrattuna tiukasti
kasassa. Kitarasankari Albert Järvisen
maine nousi tuolloin parissa vuodessa
huippuunsa, mikä ei todellakaan hämmästytä
tätä levyä kuunnellessa. Välillä
tuntuu siltä, että Järvisen soittoa olisi
pitänytkin tallentaa vain ja ainoastaan
livenä. Yhtä estottoman vapautuneeseen
improvisointiin hän ei maineestaan
huolimatta yltänyt studiossa. Tärkeintä
Hurriganesissa oli kuitenkin kokonaisuus,
joka oli kaikenmaailman laskuoppeja
uhmaten enemmän kuin osiensa
summa. Tämähän on totuus, minkä
pitäisi jokaisen oikean rokkibändin
tiedostaa. Ja tältä oikean rokkibändin
tulisi kuulostaa, elettiin sitten millä
vuosituhannella hyvänsä.
Mutta entäpä ne rahastukset ja
huijaukset? Kyllähän tämän kaltaisten
aarteiden panttaaminen mukamas kadonneina
lähes neljän vuosikymmenen
ajan on närästänyt itseni lisäksi monia
muitakin aiheesta kiinnostuneita. Kun
Måsse Groundstroem ryhtyi keväällä -73
äänittämään Hurriganesin keikkoja livelevyä
varten, ei kalusto ollut kaksinen.
Kuusikanavaisella mikserillä ajettiin
koko bändi suoraan Revox-nauhurin
kahdelle raidalle. Näillä eväillä saatiin
aikaan bändin ensimmäisen albumin
”Rock And Roll All Night Long”
A-puoli. Se oli mestarisuoritus niin
bändiltä kuin äänittäjältäkin. Levykannen
mukaan kappaleet oli nauhoitettu
Klaukkalassa, vaikka nähtävästi Kotkankin
keikalta jotain jäi mukaan. Mutta
että kaikki nämä vuosikymmenet meitä
on siis huijattu uskomaan, ettei näitä
nauhoja ole enää ollut jäljellä! Perkele!
Rahastuksen piikkiin menköön se, että
Haminan livekin saadaan kuulla vasta
Hurriganesin 40-vuotisjuhlan kunniaksi.
No, annettakoon se anteeksi, mutta kyllähän
näitä olisi saanut kaupaksi vaikka
joka ikisen viisivuotisjuhlan yhteydessä.
Sen sijaan levyn pituus jää hieman
painamaan hampaankoloa. Eiköhän
sitä nauhaa vielä olisi ollut enemmänkin
jäljellä? Mikäli Haminan live olisi
julkaistu vinyylinä (mihin itse asiassa
kappalejakokin taipuisi mainiosti), olisi
46 minuutin kesto ymmärrettävä. Mutta
missäs loput kappaleet ovat? Turha
tässä silti on valittaa, sillä itsehän näitä
vinyylimittaisia äänilevyjä olen aina
jaksanut ylistää.
Huijaus on puoli ruokaa, on joskus
tullut sanontatavakseni. Huijaus liittyy
tähänkin julkaisuun. Älkää kuitenkaan
säikähtäkö, sillä Remu ei ole käynyt
karjumassa uusiksi laulujaan, eivätkä
suuresta maailmasta palkatut ammattimuusikot
käyneet paikkailemassa
virheitä. Soitto-osuuksia ei ole leikelty
kasaan useammasta eri sessiosta – tai
ainakaan melkein ei. Suuresta synnistä
ei loppujen lopuksi ole kyse. Ehkäpä
tämä ikään kuin jatkaa ”Rock And Roll
All Night Longin” hieman epämääräistä
informaatiota. ”Live In Hamina
1973” sisältää edelleen varhaisimmat
julkaistavaksi kelpaavat Hurriganesin
keikkaäänitykset, ja kansikuvatkin taitavat
olla kaikki Haminasta (tätä ei kai
kukaan vielä ole viitsinyt tarkistaa, mutta
Haminan poika Petri ”Pelle Miljoona”
Tiili kyllä päälikannessa näkyy). Kaikki
äänitykset eivät kuitenkaan sieltä ole.
Kyllähän se Haminan Työväentalo oli
tarunhohtoinen keikkapaikka, mutta
Helsingin vastaavalla, Byggalla, Hurriganes
taisi tehdä vieläkin tiiviimmin
keikkoja. Haminan lisäksi osa kappaleista
on peräisin saman viikon perjantain
ja lauantain Byggan keikoilta. Asiasta
enemmän kiinnostuneille kerrottakoon
vielä vaatimaton selvennys, jonka tarkistamisesta
kiitokset lehtemme vanhalle
avustajalle Esa Elgströmille.
“Keep On Knocking”, “Slipping And
Sliding/Little Queenie” ja “My Sweet
Lily” ovat kaikki samalta Haminan
keikalta, mutta “Got No Time” on jo
seuraavan viikonlopun Helsingin keikalta.
Koska yleisö oli eri etäisyyksillä
Haminassa ja Helsingissä, on ”Got No
Timen” jatkeeksi leikattu Haminan
yleisön ääntä. Hienosti toimittu, sillä
kokonaisuus kuulostaa luontevalta. ”Hideaway”,
”Sweet Sue” ja ”Perfidia/Mr.
Big” ovat kaikki Helsingistä, ”Lucille” ja
”Sweet Little Sixteen” jälleen Haminasta,
mutta ”Roadrunner” ja ”Blue Suede
Shoes” taas Helsingistä. Haminaan
palataan levyn lopussa yleisöreaktioiden
myötä, sillä Haminan keikalla yleisö
kun tuntui olevan riehakkaampaa ja
paremmin nauhalle tarttunutta.
Näistä ”järisyttävistä” paljastuksista
huolimatta ”Live In Hamina” on paitsi
yksi suomalaisen rockin historian
kartoittajia, myös ennenkuulumaton
dokumentti vasta nousuaan tehneen,
sittemmin maamme musiikkielämän
jättiläiseksi nousseen Hurriganesin vaiheista.
Esimerkiksi Bo Diddleyn ”Roadrunner”
kuului bändin ohjelmistoon
jo paria vuotta aiemmin kun siitä tuli
Hurriganesin suurimman menestyslevyn
nimikappale. Vaikka joululahja- saati sitten
isänpäivämarkkinat ovat tätä lehteä
luettaessa auttamattomasti tältä vuodelta
takanapäin, kuuluu tämä cd (saisipa vielä
vinyylinä) jokaisen suomalaisen rockin
harrastajan levyhyllyyn!
Honey Aaltonen
|