|
HITTO
Kovaa Seksiä
(Hitto HRBCD01)
(1) Nyt nykii (2) Kovaa seksiä (3) Dokaa (4)
Eteenpäin (5) Puuma (6) Lanteet (7) Mä meen
(8) Mökkipuheita (9) Pöllö viheltää (10) Tytti
män (11) Tumputan
Hiton kovaa seksiä! No voi hittolainen, sillä
näin lupaa levyn mukana tullut esittelylappunen.
No, itse asiassa otsikkohan on vain
hauska yhdistelmä Hitto-yhtyeen ja sen
tekemän levyn nimeä. Tietysti pelkkä vilkaisu
levyn kappaleiden nimiin herättää mielikuvia
sen sisällöstä.
Seksuaalisväritteiset sanoitukset tulivat
suomalaiseen rock’n’rolliin 70-luvun alussa viimeistään
kun Juice Leskisen rahvaanomaisuuteen
tähtäävät, vaikkakin intellektuaaliseen
sävyyn taipuvat riimit mullistivat maamme
rocklyriikan, eikä Sleepy Sleepersin brutaalin
navanalushuumorin jälkeen mikään ollut
entisellään maamme popparikuvioissa. Hitto
jatkaa perinnettä näiden välimaastossa Juha
”Watt” Vainion Pahojen poikien laulujenkin
tunnelmissa, mikä ei ole ihme. Bändin jäsenethän
ovat aloitelleet soittouraansa Kotkassa jo
70-luvun puolella.
”Kovaa seksiä on tyylipuhdasta semi-hardbluesia,
joka etenee miehekkäästi 30 asteen
kulmassa”, lupailee saatekirje. ”Puhutaan siitä,
mistä bluesissa on aina puhuttu: sitä ennen ja
sen jälkeen.” Mutta ei tämä mikään pornolevy
ole – pikemminkin tuollaisia isojen poikien
juttuja. Esimerkiksi nimikappale ei ole mikään
miehisen kyvykkyyden uho vaan kuvaus sadomasokistisesta
sukupuolisuhteesta. Puuma
tietenkin kertoo nykyajalle tyypillisestä kypsään
keski-ikään ehtineestä kyltymättömästä
ja sinnikkäästä naisihmisestä, jota kertoja ei
enää millään välittäisi tapailla. Välillä viheltelevät
pöllöt, välillä pilkitään ja tietenkin
kehotetaan dokaillemaan ja mokailemaan niin
kauan kun se on vielä mahdollista.
Musiikillisesti (siitähän tässä kai oli tarkoitus
kirjoittaa) Hitto esittää sujuvaa ja rentoa
bluesrockia. Kappaleet ovat omia eikä liikoja
plagiointisyytteitäkään kannata esittää.
Soitto kulkee sujuvasti, olematta kuitenkaan
turhan ammattimaista säilyttääkseen
uskottavuutensa. Kitaristi Risto Ahola päästelee
säästeliään maukkaita kuvioita ja Matti
Tieahon laulutulkinnat vetoavat kuulijaan.
Huuliharpistina hän lienee ottanut enemmän
vaikutteita Dr. Feelgoodin Lee Brilleauxilta
kuin Little Walterilta. Harppuvirtuositeettia
kuullaan sitten chicagolaisvierailija Martin
Langin esittämänä päätösraidalla Tumputan.
Tämä yli seitsenminuuttinen hidas, pelkän
basson ja harpun säestyksellä esitetty tarina
kertoo autenttiseen sävyyn povipommi Pamela
Andersonin videota katselevan miehen
illanvietosta.
Hitto, kyllähän tämän luulisi kelpaavan
niin rehevän suomirockin kuin vapaamielisen
bluesin harrastajankin soittimeen. Lisätietoja
facebookista ”Hitto-rytmibluesia” tai hittorb@
gmail.com.
Honey Aaltonen
(Julkaistu BN-numerossa 3/2014.)
|