THE DEL MOROCCOS
Blue Black Hair
(Goofin’ GRLP 61211)
A: (1) Baby Doll (2) He Knocks Me Out (3) That’s A Pretty Good Love (4) I Don’t Know (5) Don’t Break My Heart (6) Daddy You Lied To Me (7) I Want Some More
B: (1) Blue Black Hair (2) I’d Rather Go Blind (3) El Tren De La Costa (4) Skinny Jimmy (5) Action Packed (6) That’s All You Gotta Do
Nähtyäni Del Moroccosin loistavan keikan
viime lokakuussa (?) Virgin Oilissa
järjestetyssä rock’n’roll-tapahtumassa,
säntäsin oitis kysymään Goofin’ Recordsin
tiskiltä, mahtaisiko tämän bändin
levyä olla saatavana jopa vinyylinä.
No ei ole – vielä, kuului varovainen
vastaus, mutta toivoa kuulemma oli.
Chicagolaisen Hi-Stylen julkaisema
albumi oli suunnitteilla julkaista myös
”oikeana levynä”, ja tietenkin Goofinin
itsensä toimesta!
Mikään uusi levy tämä Del Moroccosin
”Blue Black Hair” ei siis ole.
Alkuperäinen CD-versiokin arvioitiin ja
hyväksi havaittiin jo lehtemme numerossa
235 (1/2009) arvoisan päätoimittajamme
Pete Hoppulan toimesta, mutta
kertaus olkoon opintojen äiti – vai miten
se ikikulunut fraasi nyt menikään.
Kyllähän tämä tuli kuulosteltua jo
sen ilmestyessä, mutta vasta vinyyliversio
pakotti heittäytymään ns. vakavampaan
kuunteluun. Vaikka se vaikutti
mainiolta jo tuolloin ilmestyessään, on
pakko myöntää, että vasta kunnon
”kaksipuolinen” äänilevy tuo sisällön
parhaiten esiin. Hukkaan ei mennyt siis
tämänkään julkaisun odotus.
Del Moroccos oli niin kova livebändi,
että levy ei tietenkään tuo
esiin ryhmän koko tenhoa. Yhtyeen
keulakuva Gabriella Sutton, mainion
Pulmuset-televisiosarjan seksikkään
perheenäidin Peggy Bundyn mieleen
tuova päälaulajatar, hallitsee keikalla
koko lavaa kahden viehättävästi keimailevan
kanssalaulajattaren kera, mutta
hänen miehensä, bändin soolokitaristi
Jimmy Sutton on joukkion musiikillinen
johtaja. Suttonhan on kunnostautunut
monissa Chicagon bluesyhteyksissä, joten
aiheesta kiinnostuneille suositellaan
luettavaksi Kari Kempaksen tyhjentävää
haastattelua lehtemme numerossa 242
(eli suomeksi numero 2/2010).
Vaikka Hoppula aiemmassa arviossaan
epäili koko Del Moroccosin
jäävän lähinnä projektiluonteiseksi
aktiviteetiksi, antoi viimesyksyinen
keikka olettaa aivan muuta. Bändi oli
soitannollisesti mainio, kitara pörisi ja
saxofoni törisi niin kuin pitikin, mutta
asenteessa oli myös jotain sellaista,
mitä oikealta musiikkiperformanssilta
kaipaa: rohkeutta, musikaalisuutta,
ennakkoluulottomuutta, esiintymiskykyä
ja -halua sekä tietysti he-le-ve-tin
hyviä kappaleita. Rhythm and bluesin
ja rock’n’rollin helmiä, joiden olisi jo
aikoinaan pitänyt olla hittejä, mutta
toisin vain kävi. Kappaleita, jotka
olivat ehkä aikoinaan liian rankkoja.
Näiden 1950- ja 60-lukujen taiteellisesti
hedelmällisestä taitteesta siinneiden
syntisten bluesien ja epäsovinnaisten
rock’n’rollien kohtalokas äänimaisema
soveltui paremminkin strippariklubien
kuin koulutanssiaisten musiikiksi. Kuten
Hoppulakin jo aiemmin vihjaisi; jos
olette mieltyneet esimerkiksi Black
Rock’n’Roll-, Savage Kick-, Dangerous
Doo-Wops- tai Desperate Rock’n’Roll
-tyyppisten äänilevysarjojen kiehtovaan
sisältöön, lienee syytä tutustua myös Del
Moroccosiin.
Hämmästyttävää kuinka Del Moroccos
onkaan osannut valita kaikki
nuo suomalaiseen makuhermoon
iskevät mollivoittoiset ja eskapistiset
rynkytykset ohjelmistoonsa. Niistä olisi
saatu täkäläisille Lailalle, Carolalle ja
Ann-Christinelle mainioita käännöshittejä,
mikäli niiden olemassaolosta olisi
Suomessa tiedetty. Tyypillisimmistä
esimerkeistä menköön vaikkapa Big
Maybellen mollirumba ”That’s A Pretty
Good Love” ja Ruth Brownin ”I Don’t
Know” (tässä välissä annettakoon tunnustus
rouva Aaltoselle, joka tunnisti
kappaleen reippaasti ennen minua,
Ruthin levyttämäksi). Etta Jamesin ja
hänen jälkeensä miljoonan muun levyttämä
”I’d Rather Go Blind” saattaa
näyttää pahville painettuna kuluneelta
aiheelta, mutta Del Moroccosin lähes
aavemainen tulkinta onnistuu tuomaan
jopa tähän moneen kertaan kuultuun
klassikkoon uutta näkökulmaa – jopa
pelkästään positiivisessa mielessä!
Chicanorokkia, ”vähemmän värillistä”
etelävaltioiden mexicolaisväestön
rock’n’rollia taas edustavat Chan Romeron
”I Want Some More” ja ”El Tren
De La Costa”, espanjankielinen versio
Johnny Burnetten rockabillylevytyksestä
”The Train Kept-A-Rollin’” (ja
ennen kuin latoja ehtii huomauttaa, niin
muistettakoon, että alkuperäisen ”Train
Keptin” teki tietysti bluesshoutteri
Tiny Bradshaw -kirj.huom.). Muuten
räväkkää rock’n’rollia ”vanhaan kunnon
malliin” kuullaan mm. Harold Burragen
aikoinaan Cobralle levyttämällä ”He
(Burragella tietenkin She) Knocks Me
Out’illa” ja Ronnie Dawsonin ”Action
Packed’illä”. Aloitusraidan ”Baby
Doll” kitarariffi taas kuulostaa Jimi
Hendrixin “Steppin’ Stone’n” riffiltä,
joten hämmennys oli sitäkin suurempi,
kun tarkistin säveltäjätietoja. Siellähän
luki B. Rudolphin perässä J. Hendrix.
Kaikkitietävältä päätoimittajaltamme
sain urkituksi, että kappaleen levytti
vuonna -62 Magnificent Seven -niminen
yhtye ja tuon nashvilleläisen Vee-Eight
-singlen keskiössä tosiaan lukevat säveltäjinä
samat nimet. Tässäpä pohdinnan
aihetta Hendrix-keräilijöille, eteenkin
kun Jimi armeija-aikoinaan seikkaili samoissa
maisemissa Tennesseessä. Kuten
päätoimittajakin totesi, niin olisihan se
sinänsä hämmentävä yhteensattuma, että
Henkka olisi hyödyntänyt samaa teemaa
sekä ensimmäisellä että vihoviimeisellä
(elinaikanaan julkaistulla) sinkullaan.
(Vasta oman uransa ensiaskelia ottanut
Hendrix todellakin kuului vuonna 1962
inttikaverinsa Billy Coxin isännöimään
King Kasuals -yhtyeeseen, joka operoi
ympäri Tennesseen osavaltiota suuntautuneita
esiintymisretkiään etupäässä
Nashvillestä ja kuinka ollakaan, Club del
Morocco -nimisestä vakiokeikkapaikastaan
käsin… Siitä huolimatta, että nimet
ja ajankohta sopivasti täsmäävätkin, voi
Magnificent Seven -orkesterin sinkkuetiketissä
mainittu mystinen ”J. Hendrix”
silti yhtä hyvin viitata vaikkapa alkujaan
nashvilleläiseen, joskin sittemmin
lähinnä Detroitin musiikkielämässä
mainetta luoneeseen Carrie-levymerkin
omistajaan ja tuottajaan James Hendrixiin.
Kuka tunnustaa tietävänsä aiheesta
enemmän? -PH)
Vaikka Del Moroccos vaikuttaa
Gabriella ja Jimmy Suttonin salakavalalta
juonelta paikalleen jämähtäneen
musiikkimaailman turmioksi, voi sitä
suositella kaikille hyvän musiikin ystäville
ilman omantunnontuskia. Tästähän
rock’n’rollissa ja rhythm and bluesissa
– tai missä hyvänsä musiikissa – pitäisi
olla kysymys; värisyttävien tuntemusten
herättämisestä!
Honey Aaltonen
|