![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|
Pete Hoppula: BIG PETE PEARSONARIZONA-BLUESIN PIKKUJÄTTILÄINEN Big Pete Pearson on kuulunut Arizonan bluesmaailman silmäätekeviin jo 1960-luvulta lähtien. Säännöllisesti keikkailleesta ja asuinalueensa aloittelevien bluesartistien pyyteettömänä isähahmona toimineesta Pearsonista muovattiin kotiseudullaan julkkis jo vuosikymmeniä sitten – siitäkin huolimatta, ettei mies ollut julkaissut ainuttakaan levyä ennen 2000-lukua. Laajemmalta mediahuomiolta sekä fyysisesti että lauluääneltään suuri mies on silti onnistunut piilottelemaan hämmästyttävän pitkään. Lewis Paul "Big Pete" Pearson syntyi Jamaikalla 4.10.1936. Nuoruutensa hän kuitenkin vietti isovanhempiensa luona babtistikommuunissa St. Johnsissa lähellä Austinia, Teksasia. Peten isoisä oli saarnamies ja isoäiti pyöritti paikallista lähetysseuraa, joten poikakin tuli solmineeksi jo varhaisella iällä läheisen ja rakkaan suhteen musiikin kanssa kirkollisten toimitusten välityksellä. Isovanhemmat patistivat Peten myös pianotunneille. Nuorukainen ei erityisemmin innostunut pianonsoitosta, muttei pistänyt vastaankaan – olihan kyse kuitenkin musiikista, se riitti hänelle tässä vaiheessa.
Vähitellen L.P. Pearson -nimellä esiintyneestä Petestä tuli vakiovieras Austinin itälaidan räkälöissä, kuten Victory Grill, Charlie's Playhouse, Big Mary's Bar & Grille, Ernie's Chicken Shack ja Sam's Showcase. Paikkojen raadollisuus ja asiakaskunnan paheelliset elämäntavat olivat toki nuorenmiehen tiedossa, muttei hän voinut mitään kutsumukselleen. Hyvässä myötäisessä olleen artistinuran eteen kannattikin ottaa pieniä riskejä.
PHOENIXIIN Big Pete tutustui Phoenixin elämänmalliin jo 1950-luvun lopulla. 1960-luvun alkupuolella hän muutti seudulle pysyvästi. Ensimmäisen keikkakiinnityksen tarjosi kosketinsoittaja Duke Draper. Oklahomassa vuonna 1918 syntynyt ja Detroitissa kasvanut Draper, oikealta nimeltään Jimmy Staggers, aloitti omat musisointinsa Salt Lake Cityssä, Utahissa gospelyhtyeen The Rocky Mountain Boysin rumpalina. Phoenixiin hän muutti vuonna 1956 ja liittyi yhtyeeseen The Tads laulaen sooloääntä bändin samana vuonna julkaistulla Lee Hazlewoodin tuottamalla Liberty Bell/Dot-sinkkuraidalla "The Pink Panther". Vuonna 1997 kuolemaan päättyneen soolouransa aikana Duke Draper ei tiettävästi saanut aikaiseksi kuin yhden omissa nimissään julkaistun levyn, vuonna 1965 DKR-merkillä ilmestyneen singlen "The Goose" / "Up And Out". Varmaa tietoa ei ole, kuuluiko Pearson hänen yhtyeeseensä juuri tässä vaiheessa.
1970-luvun lopulla Pearson toimi solistina keikkaorkestereissa, kuten Drivin' Wheel ja The Detroit Blues Band. 1980-luvulta eteenpäin hän ryhtyi vetämään omaa Big Pete Pearson Blues Bandiaan, joka esittäytyi usein myös nimellä The Blues Sevilles. Monien paikallisten muusikonalkujen koulutusleirinä toimineessa ryhmässä soittivat 1980-luvulla mm. fonistit Bernard Williams (Dyke & the Blazers), Bob Tate ja Emerson Carruthers, kosketinsoittaja Dr. Fish sekä vuonna 1981 Chicagosta Phoenixiin muuttanut huuliharpisti, radiojuontaja ja tuottaja Bob Corritore. 1990-luvulla yhteiskeikkoja Pearsonin kanssa teki myös San Antoniossa v. 1938 syntynyt ja 1950-luvulla Phonenixissä The Tads-yhtyeessä Duke Draperin tavoin vaikuttanut laulaja Henry "Mojo" Thompson. Useita miehistönvaihdoksia vuosien varrella kokeneen Blues Sevillesin viimeisimmän kokoonpanon muodostivat Moe Denham (laulu/koskettimet), Kirk Hawley (kitara), Kati Ingino (basso) ja Alvieto Robinson (rummut).
ONE MORE DRINK Phoenixin monimuotoiseen, mutta ulospäin kiusallisen vaatimattomana näyttäytyneeseen bluesklubitarjontaan pitkään tutustunut pariskunta Dale Baich ja Judy Marut olivat päättäneet esitellä kotikaupunkinsa musiikkihahmoista vaikuttavimman, Big Pete Pearsonin, myös suurelle yleisölle. Tarkoitusta varten he perustivat oman levy-yhtiön Blue Witch Records ja tarjosivat Petelle mahdollisuuden levyntekoon. Clarke Rigsbyn tuottamana syntynyt albumi "One More Drink" osoittaa heti vastustamattomasta kitaraintrosta käynnistyvästä tanakasta rytistyssoulblues-nimikappaleestaan lähtien päätöksen olleen oikea. Pearsonin lauluääni on yhtä muhkea kuin mies itsekin. Jerry Donaton saksofonin ja Tom Milesin trumpetin muodostama puhallinvoima pistää koneen todenteolla liikkeelle ja Tom Mahonin maukkaat pianofillit vielä viimeistelevät juhlavireen. Bob Corritoren räjähtävät huuliharppusoolot ovat silkkaa mannaa eikä piiruakaan matalemmalle tasolle jää Pearsonkaan omine kitarasooloineen. Samassa uptempossa pidetään hikeä yllä myös mm. komealla fonivetoisella versiolla Ted Jarrettin Nashville-klassikosta "25 Hours A Day". Soolokitaristina Pearson sen kuin parantaa tahtiaan ja napakka komppikolmikko Tom Grills (kitara)-Jack Tutt (basso)-Alvieto Robinson (rummut) huolehtivat, että loputkin hyvältä äänilevyltä edellytettävät perusasiat ovat kunnossa. Hulppea maanläheinen shufflevaihde on päällä myös Big Peten omalla "Do Me:llä", jolla Corritore laskettelee levyn rupisimmat harppusoolonsa. Dr. Fishin Hammond B3 -urkujen liidaamaa hidastempoista B.B. King –sävytteistä ja voimakkaan tunnepitoista soulbluesosastoa edustavat "Trustworthy Woman" sekä kuninkaan omasta tuotannosta poimittu levyn toinen lainapala "You Know I Love You". Uhmakkaan komeita slovareita ovat myös pianon ja kitaran yhteispelinä rullaava "Like A Rooster On A Hen" sekä aggressiivisena puhallin-kitarasovituksena esitettävä "No Love Lost". Mahonin piano-osuudet täydentävät jälleen kokonaisuutta. Selkeämmin funkypotkulla ryyditetyt torvi-urkunumerot "Muddy Kind Of Love" sekä päätöspari "She's Hot, She's Fine"-"Catfish & Whiskey" eivät nekään jätä epäselväksi, kuka on 2000-luvun vitaalein r'n'b-pappa Arizonassa. I'M HERE BABY Bob Corritore oli perustanut Phoenixiin v. 1991 oman Rhythm Room -nimeä kantaneen musiikkiravintolansa ja koonnut ympärilleen timmin, autenttisella Chicagobluessaundilla soittavan housebändin vakituiseksi yleisönviihdykkeeksi sekä luonnollisesti myös komppaamaan paikkaan esiintymään buukattuja sooloartisteja. Bändin meininkiä voi ihastella vaikkapa Hightone-merkin kuutisen vuotta sitten julkaisemalla kokoelmalla "Rhythm Room Blues" (HCD 8139). Tätä nykyä Corritoren ohella Rhythm Room All-Starsin ydinryhmän muodostavat Sam Layn, Jody Williamsin, Billy Boy Arnoldin ja Dennis Binderin kanssa pitkin poikin maailmaa kierrelleet ja levytelleet kitaristi-laulaja Chris James ja basisti Patrick Rynn, New Yorkista Phoenixiin kotiutunut kitaristi Johnny Rapp sekä William Clarken viimeisen taustabändin ja The Paladinsin entinen rumpali Brian Fahey. Big Pete Pearson lyöttäytyi hänkin eräässä vaiheessa All-Starsin jatkeeksi ja toimii nyt ryhmän vakituisena jäsenenä. Funkytempossa jyystävällä "Big Leg Woman:lla" alkaa olla muusikkoarsenaalia esillä jo liiaksikin asti. Rytmiryhmän ja Corritoren huuliharpun päälle ilkeitä vibrakampi-sooloja kappaleella viskelee kitarallaan kukapa muukaan kuin Ike Turner. Hammond-taituri "Papa" John DeFrancescon poika Joey DeFrancesco soittelee raidalla niin ikään B3:ia. Pianoaan taas samassa keitossa uittaa Leon Blue, teksasilainen muusikkolegenda, joka on levytellyt uransa varrella mm. B.B. Kingin, Roy Miltonin, Albert Kingin, Ike & Tina Turner Revuen sekä aivan viime aikoina myös The Mannish Boysin kanssa. Rumpalina komppipohjaa on tässä kohdin vahvistamassa mm. Rod Piazzan ja George "Harmonica" Smithin 1960-luvun Bacon Fat –kokoonpanosta tuttu Richard Innes. Turner, DeFrancesco ja Innes tähdittävät myös järeää fiilistelybluesia "The Highway Is Like A Woman".
Albumi saattaa myös serkukset yhteen. Lämminhenkisellä kitara-urkushufflella (Hammondeissa nyt J.D. Duncan) "Pete & W.C.'s Blues Medley" Pete ja W.C. Clark löpertelevät keskenään, ja toki viimeksi mainittu pääsee tuikkaamaan väliin omia pikku soolojaankin. Sydämellinen jamitteluswingi saa jatkoa myös levyn päätösnumerolla, jolla sukulaismiehet palauttelevat mieleen muistoja nuoruusvuosiltaan Teksasista. Puheensorinan taustalla kuullaan jälleen J.D. Duncanin jamittelevia B3-fillejä sekä phoenixilaisen jazz-veteraanin Larry Reedin saksofonia. Korjaukset, täydennykset ja muut aihetta koskevat kommentit ovat tervetulleita! Lähetä palautteesi osoitteeseen: petri.hoppula @ saunalahti.fi
|
---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|